توصيه اي براي نماز خوان شدن فرزندان

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

توصيه اي براي نماز خوان شدن فرزندان

توصيه اي براي نماز خوان شدن فرزندان



نماز خوان شدن فرزندان,نماز خواندن كودكان

يك عمر زيارت و حج مي‌رويم اما نمي‌فهميم نماز يعني چه. ما آلوده هستيم، هر كسي اندازه خودش حساب كند از وقتي كه بالغ شده چه گناهاني انجام داده است.


آيت ‌الله سيدمحمد ضياءآبادي، مفسر قرآن كريم در جلسه تفسير خود  با اشاره به آيات 58 و 59 سوره كهف، گفت: خداوند حكيم آن كساني را كه از آيات الهي باخبرند و در عين حال عملاً اعراض مي‌كنند را توبيخ و تهديد كرده است.


مردمي كه برنامه را مي‌دانند ولي عمل نمي‌كنند و زشت و زيبا و گناه و عبادت برايشان فرقي نمي‌كند، خداوند اينها را مذمت كرده است. در دنيا كيفرشان اين است كه مهر بر قلبشان زده مي‌شود. اينكه يك عمر زندگي مي‌كنم و نفهمم خدا و پيغمبر(صلي الله عليه و آله) چه بودند همين مهر بر دل‌ است.

آيه 57 سوره كهف «وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن ذُكِّرَ بِآيَاتِ رَبِّهِ فَأَعْرَضَ عَنْهَا؛ كيست ‏ستمكارتر از آن كس كه به آيات پروردگارش پند داده شده و از آن روى برتافته».

در عين حال اگر توبه كنند، خدا مي‌پذيرد. «وَرَبُّكَ الْغَفُورُ ذُو الرَّحْمَةِ»، خداي تو هم آمرزنده است هم مهربان. اما بايد توبه واقعي انجام شود؛ اگر حق‌الله و حق‌الناس بر ذمه‌اش بود و ادا كرد، آن توبه مي‌شود. مال و آبروي مردم و ضايع كردن حق همسر و اولاد و ... همه حق‌الناس است. چون خداوند مهربان است مهلت مي‌دهد. خداوند مي‌فرمايد از گنه‌گاران راضي نيستم ولي در عذاب تعجيل نمي‌كنم. تاريخ نشان مي‌دهد كه اقوام مختلف تا يك زمان معيني مهلت داده شدند.


بدبخت آدمي كه خودش را جهنمي كند. ظلم به نفس اول است، چون به حرف خدا گوش نداده و محكوم به عذاب شده است، به دنبالش به مردم هم ستم مي‌كند. ظلم به نفس مقدم بر ظلم به غير است. كسي كه به خدا احترام نگذاشته به خودش ستم مي‌كند. كسي كه ظالم به خود باشد حتماً نسبت به مردم هم ظالم خواهد بود.


يك عمر زيارت و حج مي‌رويم اما نمي‌فهميم نماز يعني چه. ما آلوده هستيم، هر كسي اندازه خودش حساب كند از وقتي كه بالغ شده چه گناهاني انجام داده است.

بهشت جاي آلودگان نيست
جوانان عزيز، بايد پاكسازي كنيم. آلوده‌ها را به بهشت راه نمي‌دهند مطمئن باشيد. نه اينكه بگوييم امام حسين(عليه السلام) و اميرالمومنين(عليه السلام) داريم همه چي حل مي‌شود. اصل اين است كه دين داريم، امام حسين(عليه السلام) و اميرالمومنين(عليه السلام)‌ فداي دين شدند.

خداوند برنامه پيغمبر(صلي الله عليه و آله) را تزكيه قرار داده است. پيامبر(صلي الله عليه و آله) براي اين آمده است. «لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَى الْمُومِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُواْ مِن قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُّبِي»، (آل عمران/164)، خداوند اولين كار پيغمبر(صلي الله عليه و آله) را خواندن قرآن براي مردم تعيين كرده اما اين را كافي ندانسته است. وظيفه پيامبر(صلي الله عليه و آله) اين است كه مردم را تزكيه كند و دستور دهد كه خودشان را پاك كنند. قرآن خواندن پيغمبر(صلي الله عليه و آله) هم كافي نبود، براي ما هم كافي نيست.


 خانه‌اي را كه بخواهيد نقاشي كنيد اول ديوارها را پاك مي‌كنيد و بعد نقاشي مي‌كنيد. تا جان را پاك نكنيد نوسازي نمي‌شود. غير خدا در دل‌هاي ما جاي گرفته است. محبت پول، زن، رياست، شهرت و ...، اينها همه غير خداست. دلي كه غير خدا در آن جاي گرفته، خدا در آن جا ندارد.


حب مال دل‌ها را كثيف كرده است، بايد صدقه و خمس بدهيم. بايد پاك بشويم و تطهير و تزكيه داشته باشيم، اول بايد پاكسازي باشد. در سوره شمس خداوند 11 قسم خورده است، قسم خدا شوخي نيست. مطمئن باشيد ناپاك‌ها به بهشت راه ندارند. تنها كساني مفلح مي‌شوند كه تزكيه داشته باشند. مطمئن باشيد شما رستگار نخواهيد شد مگر اينكه تزكيه داشته باشيد.


چقدر اشعار را در دلمان جاي مي‌دهيم كه سعدي چه گفته، حافظ چه گفته، ببينيم خدا چه گفته است. مسلماً آن آدمي مي‌تواند مفلح شود كه تزكيه كرده است و خدا را حاضر ديده و نماز خوانده است. ذكر خدا، حاضر ديدن اوست. نمازهاي ما غالباً‌ ذكر ندارد، خداوند را حاضر و ناظر نديديم كه بعدش در مقابلش به سجده بيفتيم. انسان تا كسي را به كمال نشناسد به دنبالش نمي‌رود.


آن كسي كه خدا را شناخته و معرفت دارد و او را به جمال و كمال بشناسد قهراً دوستدار خدا مي‌شود و به زبان هم آن را مي‌آورد. چند بار نماز خواندن براي اين است كه كم كم تمرين كنيم و ذكر خدا در قلبمان جاي بگيرد. ياد خدا بيفتيم و لحظه به لحظه بر درجه آشنايي ما با خدا افزوده شود و جزو مقربين بشويم و موقع رفتن، ديگر الهه شده باشيم.


اين آينه تا صاف نباشد جمال خدا را نشان نمي‌دهد. گفته‌اند از پنج سالگي بچه‌ها را با نماز آشنا كنيد. قبل از اينكه ارزش پول را نشان دهيد ارزش خدا را نشان دهيد. از پنج سالگي شروع كنيد كه حرف نماز بزنيد و از هفت سالگي به نماز ترغيبشان كنيد و در نه سالگي اگر تمرد كرد تنبيهش كنيد تا به سن پانزده سالگي رسيد خودش مي‌داند كه بايد نماز بخواند چون از پنج سالگي حرف نماز شنيده است.

روزه واجب است اما از بيماران و پيرها واجب نيست. حج واجب است ولي براي فقرا و مستمندان واجب نيست. غير از نماز، نماز استثنا ندارد، در هيچ حالي نماز تعطيل نمي‌شود. نماز در هيچ حالي ساقط نيست مگر ديوانه شود يا حيض ببيند. اين نشان مي‌دهد كه نماز مقدمه تزكيه است. خاكسار شدن بعد از شناختن جمال اوست كه آن هم بعد از تزكيه است.


روزي يك ساعت را براي فكر كردن خود معين كنيد. مفلح و رستگار آن كسي است كه اول خودش را پاك كند. توبه كار شود بعد هم خدا را حاضر و ناظر ببيند، مدتي كه تمرين كرد درست مي‌شود بعد روح الهي مي‌شود. بايد خودمان پاك شويم تا پاك‌كننده ديگران شويم.

 اهميت نماز حتي در ميدان جنگ!
نماز از واجباتى است كه در حال جنگ و بيمارى نيز واجب است و تكليف در آن شرايط نيز ساقط نمي‌شود:

«وَإِذَا كُنتَ فِيهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلاَةَ فَلْتَقُمْ طَائِفَةٌ مِنْهُمْ مَعَكَ وَلْيَأْخُذُوا أَسْلِحَتَهُمْ فَإِذَا سَجَدُوا فَلْيَكُونُوا مِنْ وَرَائِكُمْ وَلْتَأْتِ طَائِفَةٌ أُخْرَى لَمْ يُصَلُّوا فَلْيُصَلُّوا مَعَكَ... * فَإِذَا قَضَيْتُمُ الصَّلاَةَ فَاذْكُرُوا اللَّهَ قِيَاماً وَقُعُوداً وَعَلَى جُنُوبِكُمْ فَإِذَا اطْمَأْنَنتُمْ فَأَقِيمُوا الصَّلاَةَ إِنَّ الصَّلاَةَ كَانَتْ عَلَى الْمُوْمِنِينَ كِتَاباً مَوْقُوتاً»؛(نساء: 103 - 102)[و هنگامى كه در ميان آنها باشى و [در ميدان جنگ] براى آنها نماز را برپا كنى، بايد دسته‏اى از آنها با تو [به نماز] برخيزند و سلاح‏هايشان را با خود برگيرند و هنگامى كه سجده كردند [و نماز را به پايان رساندند]، بايد به پشت سرِ شما [به ميدان نبرد] بروند، و آن دسته ديگر كه نماز نخوانده‏اند [و مشغول پيكار بوده‏اند]، بيايند و با تو نماز بخوانند...، و هنگامى كه نماز را به پايان رسانديد، خدا را ياد كنيد، ايستاده و نشسته و درحالى‏كه به پهلو خوابيده‏ايد و هرگاه آرامش يافتيد [و حالت ترس زايل گشت]، نماز را [به طور معمول] انجام دهيد؛ زيرا نماز وظيفه ثابت و معينى براى مومنان است.

 پس يادمان باشد اين وظيفه بزرگ و با اهميت را با بي خيالي ترك نكنيم و حواسمان باشد كه ...
 
      ناز پرورده تنعم نبرد راه به دوست                   عاشقي شيوه رندان بلاكش باشد

 

منبع:منابع:
درس اخلاق آيت الله ضياء آبادي برگرفته از خبرگزاري تسنيم
نشريه ره توشه راهيان نور

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد