نكاتي كه قبل از خانه تكاني بايد انجام دهيد

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

نكاتي كه قبل از خانه تكاني بايد انجام دهيد

نكاتي كه قبل از خانه تكاني بايد انجام دهيد



نكات خانه تكاني,تكنيك هاي خانه تكاني


هر ساله و در آستانه نوروز، مسموميت‌هاي سطحي و شديدي در اثر استفاده نامناسب از مواد شوينده در جامعه اتفاق مي‌افتد و زنان به عنوان مدير امور داخلي منزل كه بيشترين مسئوليت را در نظافت خانه برعهده دارند، آمار بيشترين موارد مسموميت خانگي را نيز به خود اختصاص مي‌دهند. آسيب‌هاي بهداشتي هنگام استفاده از موادشوينده، ممكن است در كوتاه مدت اثر چنداني نداشته باشد، اما در بلندمدت مشكلات ريوي و پوستي، عوارض چشمي و آلرژي‌هاي مختلف تا سرطان را به همراه دارد.

كار‌شناسان بهداشت محيط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در مورد تركيب مواد شوينده به مردم هشدار داده‌اند زيرا تركيب مواد شوينده يا پاك كننده‌ها با مواد سفيدكننده در فضاي كوچكي مانند حمام يا دستشويي خطرناك است. با تركيب شوينده‌ها با سفيدكننده‌ها از فعل و انفعالات شيميايي تركيب اين مواد، گاز كلر آزاد شده كه با رطوبت مخاط دهان اسيد كلريدريك ايجاد كرده كه بسيار قوي و سوزاننده است و استنشاق آن در فضاهاي كوچك علايم شديد تنفسي ايجاد مي‌كند.

بد‌ترين شكل استفاده از پاك كننده‌ها : بد‌ترين شكل استفاده از مواد پاك كننده و شوينده آن است كه آن‌ها را با آب گرم مخلوط كنند يا از آن‌ها در محيط‌هاي بسته‌اي كه بخار آب وجود دارد، استفاده شود.

نكات ضروري براي كاهش عوارض تنفسي و مسموميت‌ها

كار‌شناسان بهداشت محيط وزارت بهداشت براي كاهش عوارض تنفسي و مسموميت‌ها به افراد توصيه مي‌كنند كه از مواد شوينده و پاك كنندهاي استفاده شود كه آسيب كمتري مي‌رسانند، بطور مثال استفاده از پودرهاي شوينده كه آنزيم هم دارند، بسيار ايمن‌تر از استفاده از مواد سفيدكننده‌اي است كه بخار دارد. استفاده از پاك كننده استاندارد و خودداري از مصرف مواد شوينده و پاك كننده‌ها در فضاهاي بسته، از ديگر توصيه‌هاي كار‌شناسان وزارت بهداشت است. بخار متصاعد شده از تركيب جوهرنمك و وايتكس بسيار براي چشم، پوست و ريه خطرناك است، بنابراين بايد از تركيب اين دو ماده جدا پرهيز شود.

همچنين هنگام شست و شوي حمام و دستشويي بايد از ماسك‌هاي محافظ استفاده شده و پنجره‌ها باز و تهويه روشن باشد تا جريان هوا برقرار شود. بسياري از مواد ضد عفوني كننده به راحتي از ماسك‌هاي كاغذي عبور مي‌كنند و مي‌توانند موجب آسيب ريه شوند بنابراين تهويه مناسب محل، روشن كردن هواكش و بازكردن پنجره‌ها، استفاده نكردن از محلول‌هاي غليظ و بستن دستمال ضخيم مرطوب روي دهان و بيني مي‌تواند تا حد زيادي از بروز آلرژي‌ها و پيشگيري از اين مشكلات كمك كند.

كار‌شناسان وزارت بهداشت از مردم مي‌خواهند كه به توصيه‌هاي ايمني روي برچسب محصولات مانند پوشيدن دستكش و ماسك هنگام استفاده از محصولات سوزاننده، توجه كنند. استفاده از مواد شوينده شيميايي ممكن است موجب تشديد بيماري‌هاي قلبي، عروقي و ريوي شود؛ مواد شوينده شيميايي روي زنان باردار، افراد مسن و كودكان بيشتر آسيب رسان است. افراد هنگام استفاده از شوينده‌ها بايد مطمئن شوند كه استفاده، نگهداري و دفع اين موادشيميايي، مطابق با دستورالعمل سازنده است.

نگهداري از مواد خطرناك پاك كننده در مكاني دور از دسترس كودكان، محكم بستن در محصولات شيميايي و پاك كننده‌ها و نگهداري از فرآورده‌هاي حاوي موادشيميايي پرخطر در ظروف ويژه از ديگر توصيه‌هاي كار‌شناسان وزارت بهداشت درباره مواد شوينده و پاك كننده به شمار مي‌رود. در صورت جابجا كردن مواد شوينده و پاك كننده، بقيه ماده بايد به ظرف اصلي بازگردانده شود؛ هرگز نبايد برچسب روي ظروف مواد شيميايي را برداشت، اگر برچسب روي ظروف دچار پوسيدگي شد لازم است دوباره روي آن بر چسب زده شود.

اقدام ضروري در مسموميت‌هاي ريوي

اولين و بهترين اقدام براي مسمومان ريوي، خروج سريع فرد از محل سربسته و استفاده از هواي آزاد و قرار گرفتن در معرض جريان هوا است زيرا استنشاق هواي تازه، تنفس را تسهيل كرده و موجب آرامش مي‌شود. همچنين استفاده از بخور به ويژه بخور سرد بسيار كارآمد بوده و خودداري از صحبت كردن نيز مفيد است. ارجاع هرچه سريع‌تر آسيب ديدگان و مسمومان به پزشك يا تماس با اورژانس در اين موارد ضروري است.

آسيب ناشي از مواد شوينده بر چشم

انواع مواد شيميايي مي‌توانند به چشم آسيب برسانند، مواد شوينده و رنگ بر از جمله خطرناك‌ترين مواد براي چشم به شمار مي‌روند و در صورت تماس با چشم به سرعت قرنيه را زخم كرده و حتي در موارد شديد‌تر مي‌توانند به سوراخ شدن كره چشم منجر شوند. مواد شوينده همچنين مي‌توانند موجب ايجاد زخم‌هاي شديد در پلك شده و چسبندگي‌هاي كره چشم و پلك را به همراه داشته باشند. آسيب ناشي از اين مواد ممكن است آن قدر جدي باشد كه بينايي به طور كامل از بين برود بنابراين استفاده از عينك حفاظتي جهت كاهش آسيب چشم‌ها توصيه مي‌شود.


:: توصيه‌هاي ايمني براي انجام خانه‌تكاني ::

نكات خانه تكاني,تكنيك هاي خانه تكاني


گاهي دليل بروز برخي حوادث براي افراد، بي‌دقتي آنهاست. بالا رفتن از نردباني كه سطح اتكاي آن پايدار و محكم نشده، استفاده از بنزين براي پاك كردن وسايل بدون توجه به حساسيت آن در برابر اصطكاك و گرما از جمله اين موارد است. خوب است برخي توصيه‌هاي سازمان آتش‌نشاني را براي اين روزهاي فراگير شدن خانه‌تكاني بخوانيد.

1. در زمان نظافت خانه خود و استفاده از نردبان و يا چهارپايه از پايداري سطح اتكاي آن با زمين كاملا مطمئن باشيد و از چهارپايه‌هاي استاندارد و نردبان دوطرفه استفاده كنيد.

2. از شست‌وشوي پرده، كف آشپزخانه، حمام و غيره كه آلوده به مواد روغني باشند توسط مواد سريع‌الاشتعال (مثل بنزين) جدا خودداري كنيد.

3. از قرار دادن مواد شوينده مانند وايتكس و جوهر نمك و مانند اينها روي زمين و در دسترس كودكان جدا خودداري كرده، در حد استاندارد از آنها استفاده كنيد.

4. در زمان پاك نمودن شيشه و پنجره‌هاي منزل احتياط لازم را نموده و از رفتن بر روي نرده‌ها و يا قرنيزها جدا خودداري نماييد.

5. شست‌وشوي لوازم برقي مانند لوستر، چراغ روشنايي و غيره قبل از قطع كامل برق بسيار خطرناك بوده و احتمال برق‌گرفتگي افراد را افزايش مي‌دهد لذا اول برق وسيله برقي را قطع و سپس اين لوازم را پاك نماييد.

6. در زمان جابجايي لوازم خانگي بالاخص اجاق گاز، احتياط بيشتري كنيد و كليه اتصالات مربوط به گاز اعم از شهري و كپسول را توسط آب و صابون چك كنيد تا از عدم نشتي آنها مطمئن شويد. ضمنا شيلنگ‌هاي فرسوده انتقال گاز را حتما تعويض كنيد.

7. از ريختن مواد قابل اشتعال در چاههاي فاضلاب، دستشوئي، توالت و غيره جدا خوداري نموده، چرا كه در اثر ريزش اين گونه مواد در محيط خانه احتمال انفجار و آتش‌سوزي بسيار است.

8. كپسول دستي آتش‌نشاني موجود در محيط خانه را بموقع شارژ كنيد زيرا اين كار مي‌توانيد كمك بسزائي در زمان آتش‌سوزي احتمالي به شمار رود.

9. از جابجايي لوازم و اثاثيه سنگين منزل به صورت فردي اجتناب نموده و در اين مورد از كارگران حرفه‌اي و يا كار گروهي بهره بگيريد تا در ايام خوش نوروز دچار ديسك كمر يا عوارض ناشي از آن نشويد.

 

منبع : persian-star.org

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد