به گزارش افكارخبر،بر اساس جديدترين آمارهاي موسسه تحقيقاتي نيوزو، ارزش بازار بازي هاي رايانه اي و كنسول هاي بازي در ايران در سال 2015 حدود 140 ميليون دلار برآورد شده و پيش بيني شده كه اين رقم در سال 2016 به رقم 167 ميليون دلار برسد.

اما برآورد و اندازه گيري بخش عمده اي از اين بازار به دليل فعاليت هاي غيرمجاز و دهه ها تحريم و همچنين عدم وجود شبكه هاي رسمي توزيع دشوار است.

موسسه گيم گايز، در ماه جاري ميلادي مطالعه اي را در بازار بازي هاي يارانه اي ايران انجام داده است. در فاصله روزهاي 25 تا 28 ژانويه، 743 پاسخ دهنده در اين تحقيق شركت كردند.

محبوب ترين كنسول بازي در ايران ايكس باكس 360 با 42 درصد طرفدار است و پي اس 4 با 31 درصد طرفدار در رده دوم قرار دارد. همچنين ميزان محبوبيت كنسول بازي ايكس باكس وان 14 درصد است. ايراني ها براي خريد هر بازي يكي دو دلار مي پردازند، در حالي كه قيمت قانوني اين بازي ها 15 تا 20 برابر بيشتر است.

بر اساس اين گزارش بنياد ملي بازي هاي رايانه اي ايران و موسسه اعتبار سنجي آن، اسرا در حال حمايت و كسب سود از اين تجارت هستند. در واقع مُهر بنياد در پايين بسته بندي هاي اين كپي هاي غيرمجاز ديده مي شود.

فرآيند كار به اين صورت است كه ابتدا شركت ها يك نسخه اوريجينال از بازي را خريداري مي كنند و يك كپي قابل ويرايش از آن مي سازند. محتواي بازي، پوسترها و متون موجود در داخل بازي به نحوي تغيير داده مي شود تا با معيارهاي اخلاقي جمهوري اسلامي همخواني داشته باشد. سپس اسرا نرم افزار اصلاح شده را تكثير مي كند و با زدن مهر خود بر روي آن بيان مي دارد كه فروش نسخه مذكور قانوني است. اسرا و بنياد سود كمي از فروش هر يك از اين نسخه ها در فروشگاه ها عايد خود مي كنند.

اما نسل هشتم از كنسول هاي بازي غير قابل دست كاري است، به نحوي كه مشتريان چاره اي ندارند جز اينكه هزينه هاي بالايي را براي خريد اين بازي ها بپردازند.