استفاده بيش از حد تبلت و عواقب آن

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

استفاده بيش از حد تبلت و عواقب آن

استفاده بيش از حد تبلت و عواقب آن



سن استفاده از تبلت,عوارض تبلت براي كودكان

سن استفاده از تبلت به محيط رشد كودك بستگي دارد

 

يكي از علاقه‌مندي‌هايي كه اين روزها كودكان را درگير خود كرده است بازي‌هاي رايانه‌اي و داشتن تبلت، ايكس باكس، پلي‌استيشن و ساير بازي‌هاي رايانه‌اي است.

بازي با اين گونه وسايل ساعت‌ها زمان مي‌برد و ارتباط كودك را با دنياي اطراف قطع مي‌كند و كودك به گونه‌اي غرق بازي مي‌شود كه گذر زمان را حس نمي‌كند.

ابتدا والدين از اين كه فرزندشان توانايي استفاده از لوازم مربوط به فناوري را دارد خوشحال مي‌شوند و اين مساله را به عنوان شاخصي براي باهوش بودن فرزند خود در نظر مي‌گيرند در صورتي كه استفاده زودهنگام كودكان از فناوري مي‌تواند تبعاتي به همراه داشته باشد كه جبران‌ناپذير است.

سن استفاده از تبلت به محيط رشد كودك بستگي دارد و به طور معمول از سه سالگي به بعد كودك مي‌تواند از اين وسايل استفاده كند. برخي والدين به دليل شاغل بودن يا نداشتن وقت كافي از تبلت براي خلأ نبودن خودشان استفاده مي‌كنند و در حقيقت تبلت را جايگزين فعاليت‌هاي واقعي كرده‌اند. 

سن استفاده از تبلت,عوارض تبلت براي كودكان

تمركز كودكاني كه بيش از حد با تبلت بازي مي‌كنند كاهش پيدا مي‌كند

 
 با شرايط جامعه امروزي نمي‌توان كودك را از داشتن تبلت منع كرد، اما والدين مي‌توانند اجازه استفاده را به جايزه و امتياز تبديل كنند و با محدوده زماني يك تا حداكثر دو ساعت به فرزند خود اجازه بازي دهند. انتخاب نوع بازي‌ها نيز بسيار مهم است و بايد از بازي‌هاي آموزشي و متناسب با سن بهره گرفت. همچنين زماني كه تبلت را از كودك مي‌گيريم بايد بازي‌هاي جايگزين جذاب براي او در نظر بگيريم.


استفاده بيش از حد تبلت اين عواقب را به دنبال دارد:
ـ اول از همه كودك به جاي تحرك داشتن درگير اين بازي‌ها مي‌شود و فعاليت بدني او كمتر مي‌شود. وقتي كودكان با وسايلي مثل تبلت بازي مي‌كنند از فعاليت باز مي‌مانند در نتيجه هماهنگي بين اندام‌ها خوب شكل نمي‌گيرد و دچار مشكلات حسي و حركتي مي‌شوند.

ـ مشكل ديگر در مورد تبلت‌ها ارزش‌گذاري كاذب است؛ يعني بچه‌ها به خاطر داشتن اين فناوري به هم پز مي‌دهند و احساس برتري مي‌كنند.  

مضرات تبلت براي كودكان,فوايد تبلت براي كودكان

كاهش اعتماد به نفس كودكان، از معايب استفاده بيش از حد از تبلت است


ـ تمركز كودكاني كه بيش از حد با تبلت بازي مي‌كنند كاهش پيدا مي‌كند و در آينده در زمينه تحصيلي نيز با مشكلات تمركزي روبه‌رو مي‌شوند.

ـ كاهش اعتماد به نفس كودكان، از ديگر معايب استفاده از تبلت است. كودك بايد بتواند به اسباب‌بازي مسلط باشد و دائم برنده شود تا احساس توانمندي كند و اعتماد به نفسش بالا رود؛ در بازي‌هاي تبلت و موبايل اين اتفاق نمي‌افتد و كودكان پياپي دچار شكست مي‌شوند، در نتيجه اعتماد به نفس آنها پايين مي‌آيد و البته لازم به ذكر است كه انتخاب نوع بازي‌ها بايد به گونه‌اي باشد كه كودك در آن پيروز هم بشود.

ـ اين كودكان در برقراري ارتباط و مهارت‌هاي اجتماعي با هم‌سن و سال‌هاي خود نيز دچار مشكل مي‌شوند چراكه بيشتر سرگرم تبلت و موبايل خواهند بود و ارتباطشان با اطراف قطع مي‌شود و نحوه دوستيابي آنها ضعيف مي‌شود.

 

منبع:روزنامه جام جم

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد