رنگ درماني كنيد، روان تان را شاد كنيد

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

رنگ درماني كنيد، روان تان را شاد كنيد

پژوهش مدرن نشان داده كه زماني كه چشمان مان رنگي را لمس مي كند مغزمان مواد شيميايي را رها مي كند كه هم سطح فيزيكي و هم احساسي بدن را تحت تاثير قرار مي دهد.

ماهنامه دنياي سلامت: پژوهش مدرن نشان داده كه زماني كه چشمان مان رنگي را لمس مي كند مغزمان مواد شيميايي را رها مي كند كه هم سطح فيزيكي و هم احساسي بدن را تحت تاثير قرار مي دهد. براي مثال بودن در يك اتاق قرمز رنگ ضربان قلبتان را افزايش مي دهد و مواد شيميايي كه به انرژي زياد و پرخاشگري ارتباط دارند را تحريك و فعال مي كنند. در حالي كه رنگ زرد سروتونين (مواد شيميايي احساس خوب ) را در مغزمان فعال مي كند.

رنگ و شادي


 رنگ درماني سال ها در درمان حرفه اي سنتي مورد استفاده قرار مي گرفته اما تجار كسبه اخيرا از رنگ ها در تغيير خلق و خوي انسان ها بهره مي برند. اتفاقي نيست كه در بسياري از رستوران هاي فست فود از رنگ قرمز استفاده مي كنند. يا فلوكس واگن براي به تصوير كشيدن تصويري شاد و رويايي از رنگ زرد استفاده مي كند.

 در مراكز يوگا رنگ آبي و سبز ديده مي شود و برخي از زندان ها زندانيان پرخاشگري را در اتاق هاي صورتي نگه مي دارند كه آرامش دهنده است و انرژي بد آنها را از بين و تحليل مي برد.زماني كه يك مقدار بيشتر در مورد مشخصه و ويژگي هاي هر رنگ ياد گرفتيم، مي توانيم در بهبود فضا و اتمسفر اتاق هاي مختلف خانه مان از آنها بهره بگيريم. در اينجا برخي از آنها عنوان شده است.

كيفيت رنگ ها

قرمز: رنگ قرمز همراه با انرژي و قدرت زياد است. رنگ قرمز اولين رنگي است كه به محض ورود به اتاق جلب توجه مي كند. رنگ قرمز پيام جسارت، جاه طلبي و قدرت را مي رساند. آن هوشياري و سرعت و ارتباط با خود فيزيكي مان را ترغيب مي كند. زماني كه زيادي از رنگ قرمز استفاده شده باشد يا فردي به رنگ قرمز حساس باشد، ممكن است احساس خشم، ناراحتي يا دشمني كند.

رنگ و شادي 


نارنجي: نارنجي رنگ گرم، وسوسه انگيز و شادي بخش است. اين رنگ احساس خوش مشربي، ارتباطي لذت بخش و شادي و خوشبختي را القا مي كند. اين رنگ حضور قوي احساسي دارد و رفتار برون گرا و شادي را ايجاد مي كند. از آنجا كه رنگ نارنجي قرمز را هم در بر مي گيرد، ممكن است در استفاده از آن زياده روي شود و در چنين شرايطي احساس خستگي، ناراحتي و سرخوردگي به آدم دست مي دهد.

بنفش: رنگ بنفش اغلب رنگ مرد علاقه دختران نوجوان است، اين رنگ ناحيه حل مسئله را در مغزمان تحريك مي كند و خلاقيت، حس ششم و توانايي هنري را القا مي كند. در طراحي، رنگ بنفش توانگري و فرهيختگي را نشان مي دهد. استفاده بيش از اندازه از اين رنگ منجر به احساس عدم امنيت يا سركوب احساسات را به فرد مي دهد.

سبز:
سبز شديدا رنگ خوش آيند و مطبوعي است. اين رنگ فضايل مثبت زيادي دارد- شروع مجدد را القا مي كند، توازن، نشاط و طراوت و كاهنده استرس است. يك شيوه عالي براي افزودن رنگ سبز به خانه مي تواند استفاده از گياهان آپارتمان باشد. در حاليكه هيچ وجه خيلي منفي در اكثر سبزها نيست اما استفاده بيش از حد از اين رنگ مي تواند تنبلي و بي حالي و عدم ابتكار عمل را به همراه داشته باشيم.

آبي: رنگ آبي آرامش و سكون را القا مي كند و رنگ بسيار طرفداري است (اكثر قريب به اتفاق افراد مي گويند رنگ مورد علاقه شان آبي است). رنگ آبي مي تواند در درمان بي خوابي موثر باشد و استفاده از رنگ آبي خوابي آرام و عميق را به همراه دارد. اين رنگ بيش فعالي را در كودكان متوازن مي كند ، و قدرت تخيل و افكار شهودي (حس ششم) را تقويت مي كند.

با وجود رنگ آبي سردي است و استفاده بيش از اندازه از اين رنگ مي تواند احساس سردي و دل مردگي، بدبيني، يا جدايي از ديگران را القا كند.

زرد:
زرد رنگ خوش بيني، درخشش، نگرش با نشاط و شفافيت ذهني است. اين رنگ خلاقيت، وضوح، افكار خوش بينانه و تصميم گيري را القا مي كند. رنگ زرد براي رهايي از افسردگي و تشويق به خنده خيلي موثر است.

رنگ و شادي


نگاره رنگي شخصي شما

قبل از اينكه رنگ ها را به خانه تان دعوت كنيد،بسنجيد و ببينيد هر رنگي چگونه بر شما تاثير مي گذارد. گاهي ممكن است يك رنگ روي همه افراد يك تاثير را بگذارد اما از نظر احساسي و عاطفي روي شما تاثير كاملا متفاوتي داشته باشد. هر رنگ را بر روي قطعه كاغذي بنويسيد (مي توانيد براي هر رنگ با استفاده از مداد شمعي يا مداد رنگي همان صفحه را رنگي كنيد) و هر كلمه اي كه به ذهن تان مي رسد را بنويسيد. تحليل نكنيد، صرفا بگذاريد كلمات بدون كنترل و ناخودآگاه به ذهن تان برسد و بعد يادداشت كنيد.

بعد از اينكه احساسات غيرارادي تان را نسبت به هر رنگي يادداشت كرديد، دوباره آن را مرور كنيد و ببينيد آيا نسبت به رنگ هاي خاصي احساس مساوي داريد- يا نسبت به رنگ هاي ديگر مقاومت مي كنيد. از اين شيوه استفاده كنيد تا ببينيد چگونه مي توانيد رنگ ها را وارد دنياي تان كنيد. بقيه اعضاي خانواده تان چه عكس العملي به رنگ نشان مي دهند؟ از همسر و فرزندان بزرگترتان بخواهيد اين كار را آنها هم انجام دهند، ممكن است متوجه شويد چقدر با هم هم عقيده يا متفاوتيد، و اين كار نشان مي دهد كه در خانه چقدر بايد به تك تك اعضا حساس بود.

رنگ ها را به كار ببريد

شيوه هاي بي شماري براي بهره بردن از رنگ ها و طيف رنگ ها در محيط پيرامون وجود دارد، از دوباره تغيير دكور دادن يك اتاق تا اضافه كردن جزييات رنگي با تاثير زياد بر فضا. در زير مثال هاي عنوان شده كه مي تواند راهنماي شما در ادامه راهتان باشد:

رنگ و شادي


1.فضاي خورد و خوراك

اتاق: اتاق غذاخوري

چه كساني از اين محل استفاده مي كنند:
همه اعضاي خانواده در طول روز.

تاثير مورد نظر: انتظار دارم اين مكان تعامل را بالا ببريد و احساس آرامش و خشنودي به افراد بدهد، و اشتها را تحريك كند و ارتباط و تعامل افراد خانواده را با هم افزايش دهد.

وسايل موجود در اتاق: در خانه ما، اتاق غذاخوري رنگ زرد ملايمي دارد، با قرنيزهاي كوتاه و سفيد رنگ. پنجره هاي بزرگ به حياط پشتي كه ديد چندين درخت را دارد باز مي شوند. و روي بزرگترين ديوار تعدادي از عكس هاي خانوادگي نصب شده است.

رنگ و شادي


ايده ها: من رنگ زرد را براي احساس گرما و خوش بيني اش دوست دارم. ممكن است بخواهم رنگ هاي طبيعي موجود در حياط پشتي را برجسته تر كنه به نحوي كه پنجره ها منعكس كننده رنگ سبز و قهوه اي نيرو بخش و نشاط آور باشند. افزودن رنگ نارنجي تند فضا را گرمتر مي كند، تعامل و گفتگو را بيشتر مي كند و اشتها را تحريك مي كند. از افزودني هايي مثل صندلي، دكوري هاي ديواري، شمع، گل هاي تازه و... استفاده كنيد تا رنگ ها را مهمان خانه تان كنيد.

2. مكان مطالعه/كار
 
اتاق: دفتر كار

چه كساني از اين مكان استفاده مي كنند: از آنجا كه فرزندانم كوچكتر از آن هستند كه از اتاق كار استفاده كنند بنابراين فقط من و همسرم از آن استفاده مي كنيم.

تاثير مورد نظر: من اغلب مي خواهم زماني كه كار انجام مي دهم سر ذوق بيايم. دلم مي خواهد جايي داشته باشم كه به من انرژي بدهد، هوشيار نگهم دارد و افكار خلاقانه اي را به ذهنم معطوف كند.

وسايل موجود در اتاق: اين اتاق پاركت شده و هيچ قاليچه اي ندارد، و تركيب رنگ سوم/آبي ملايمي دارد.

رنگ و شادي


ايده ها: سبز براي افزودن احساس سر زندگي و متمركز نگه داشتن ذهن و حفظ آرامش فوق العاده است. من ترجيح مي دهم رنگ سبز رنگ اصلي طرح باشد و در اتاق از هاله هايي از بنفش استفاده شود. اما زيادي استفاده كردن از رنگ بنفش به من حس خستگي مي دهد، اما كمي رنگ بنفش توانايي و غنا را تراوش مي كند، افكار خلاقانه را فعال مي كند. مي توانيد از يك گلدان، يك قاليچه يا چند كتاب يا جلد بنفش در قفسه بنفش را به فضاي اتاق اضافه كنيد.

شما چطور؟ چه رنگ هايي شما را بر مي انگيزند؟ چه طور مي توانيد رنگ ها را به خانه تان بياوريد؟

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد