نمك روي زخم خودت نپاش

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

نمك روي زخم خودت نپاش

از همان لحظه اي كه از خواب بيدار مي شويد و حسي مي كنيد روز بدي را پيش رو داريد، انگار منتظر هستيد زمين و زمان دست به دست هم دهند تا حال شما را خراب تر كنند.

ايران +، ضميمه روزنامه ايران - مليحه مهدوي: اسمش را «شانس بد» مي گذاريد يا يكي از موارد «قانون مورفي»، بعضي روزها هيچ چيزي مطابق ميل و خواسته تان پيش نمي رود. از همان لحظه اي كه از خواب بيدار مي شويد و حسي مي كنيد روز بدي را پيش رو داريد، انگار منتظر هستيد زمين و زمان دست به دست هم دهند تا حال شما را خراب تر كنند. در اين روزهاي ابري شما چطور چالتان را بهتر مي كنيد؟

در روزهايي كه حال و حوصله تان سر جايش نيست، حتي ريختن كمي چاي روي لباستان ممكن است شما را از كوره به در ببرد. در اين مواقع از اين چهار اشتباه زير به شدت پرهيز كنيد.

نمك روي زخم خودت نپاش
 


قرباني فرض كردن خود

در لحظاتي كه ناراحت و بدخلق هستيد جملاتي مثل: «چرا اين اتفاق بايد براي من بيفتد؟»، «چرا اين اتفاق براي شخص ديگري نيفتاده است» و يا «شرايط من خيلي ناعادلانه است» و... را هرگز به زبان نياوريد.

واكنش هنگان عصبانيت

هرگز در زمان هايي كه ناراحت و يا عصباني هستيد به صورت واكنشي به شرايط اطراف پاسخ ندهيد. هرگونه عكس العملي را به بعد از آرام شدنتان موكول كنيد.

سرزنش كردن خود

خودتان را بابت كاري كه انجام داده ايد يا اتفاقي كه برايتان افتاده سرزنش نكنيد. از گفتن اين جمله بپرهيزيد: «فقط يك فرد كودني مانند من مي تواند اين اشتباه را انجام دهد.»

افسردگي

بعضي از افراد در دوره اي از زندگي نوعي افسردگي و نااميدي را تجربه كرده اند كه به خوبي آن را پشت سر گذاشته اند. در اوقاتي كه اتفاق بدي برايتان مي افتد به هيچ وجه خودتان را به شرايط گذشته برنگردانيد.

نمك روي زخم خودت نپاش
 


تسليم شدن

در شرايط سخت و بحراني وقتي حال و حوصله چيزي را نداريد و به شدت تحت تاثير موضوعي خاص هستيد هرگز به خودتان نگوييد كه اين شرايط ارزش مقاومت و مبارزه كردن را ندارد. زود تسليم نشويد و براي ادامه مسير و يا حل مشكل قدم برداريد.

يك انتخاب ديگر

يادتان باشد وقتي نوع تفكر و ديدگاه خود را نسبت به موضوعي تغيير دهيد متفاوت تر با مسائل رو به رو خواهيد شد. قبل از هر چيز بپذيريد كه نگراني، نااميدي، افسردگي، شكست و يا هر موضوع ناراحت كننده ديگر، فقط براي شما اتفاق نمي افتد و همه افراد زماني در زندگي با مشكلاتي مشابه اين دسته و پنجه نرم نرم كرده اند.

تك بعدي به شرايط اطرافتان نگاه نكنيد. هميشه انتخاب هاي بهتر ديگري وجود دارد. به جاي اينكه به موضوعاتي فكر كنيد كه كنترلي بر آنها نداريد، تمركز خود را بر روي چيزي بگذاريد كه قادر به تغيير و يا اصلاح آن هستيد. تنها با اين ديدگاه در شرايط سخت حالتان از چيزي كه هست بدتر نخواهد شد.

اين نكته را به خاطر داشته باشيد كه عمل كردن و قدم برداشتن قدرت و انگيزه ايجاد مي كند. به جاي ركود و نگراني بهتر است قديمي براي بهتر شدن اوضاع برداريد. دست به علم زدن، شرايط جديد و انتخاب هاي متفاوتي را برايتان خلق مي كند. وقتي در شرايط خسته كننده و دلگيري قرار گرفتيد بهتر است به جاي اينكه نقش يك فرد منفعل را بازي كنيد با آگاهي از شرايط خود دست به راهكارهايي منطقي و كارآمد در جهت تغيير روحيه تان بزنيد.

با چشم سوم نگاه كنيد

اگر خلق و خويتان بابت موضوعي به هم ريخته است و شرايط و آدم هاي اطراف را دليلي بر شدت گرفتن وضعيت ناراحت كننده تان مي دانيد قبل از هر چيز بهتر است از ديدگاه يك شخص بيروني به خود و شرايطتان نگاه كنيد. هر اتفاقي، چه خوب و چه بد، همراه با احساساتي است كه افراد آنها را تجربه مي كنند و گاه همين احساسات باعث مي شود حالتان بدتر شود. از ديدگاه يك شاهد عيني و شخص بيروني روي شرايط و وضعيت روحي خود متمركز شويد تا بهتر بتوانيد كنترل خود و امورتان را به دست بگيريد. خلق و خوي بهم ريخته، احساس كسالت، بدتر شدن شرايط و خلاصه هر چيزي را كه باعث بدتر شدن روحيه تان شده، به صورت يك «مانع» ببينيد كه بايد بر آن غلبه كنيد؛ چيزي شبيه يك معماي قابل حل.

هرگز تابع احساسات هيجاني منفي نشويد و در هر موضوعي درس و تجربه اي را كه بايد از آن بگيريد، براي خودتان پررنگ كنيد. نقاط ضعف خود را شناسايي كنيد و به دنبال اصلاح وضعيت موجود باشيد. اين را به خاطر داشته باشيد تا زماني كه خودتان نخواهيد و به كسي اجازه ندهيد، هيچ كس نمي تواند شما را دلگير، ناراحت و يا عصبي كند.

زندگي را همانند سفري بدانيد كه در آن بايد رشد كنيد و ناراحتي و شكست را بخشي از اين سفر بزرگ بدانيد. با داشتن چنين ديدگاهي كمتر تحت تاثير احساسات منفي خود قرار خواهيد گرفت و محتاطانه تر واكنش هايتان را هدايت خواهيد كرد. همه چيز زودگذر و موقتي است حتي حس بدي كه الان داريد.

نمك روي زخم خودت نپاش


وقتي تنهابودن سم است

دكتر محسن ايماني، عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس: يكي از تكنيك هايي كه مي تواند در شرايط سخت و بحراني به افراد كند كند، «خود آرام سازي» است. براي مثال «ريلكسيشن» يكي از اين موارد است كه در مواقع استرس زا و پرتنش مي تواند حال افراد را بهتر كند. در اين روش فرد ماهيچه هاي خود را از پا تا سر منقبض و منبسط مي كند، به اين صورت كه بايد پنج ثانيه عضلات را منقبض و 10 ثانيه منبسط كند. اين حركت باعث ايجاد حس آرامش در بدن فرد مي شود. همچنين نفس هاي عميق در شرايطي كه افراد دچار تنش و يا حالت روحي بدي شده اند يكي ديگر از تكنيك هاي خود آرام سازي است كه مي تواند مانع بدتر شدن شرايط روحي فرد شود.

اما توصيه روانشناسان هميشه بر پيشگيري است تا درمان. علت بيشتر اضطراب ها به دليل وجود افسردگي است بنابراين افراد قبل از اينكه دچار حالات روحي بد و ناخوشايند شوند بهتر است اقداماتي را در جهت رفع افسردگي انجام دهند.

بعضي از افراد در برابر شرايط ناخوشايند و يا انتظارات ديگران واكنش هاي خشونت آميزي از خود نشان مي دهند. در اين شرايط بهتر است از محيطي كه باعث ايجاد خشم مي شود، دوري كرد. براي مثال مكان را به بهانه اي ترك كرد تا آن حالت خشم از بين برود. گاهي اوقات، سكوت كردن، همدلي كردن با روحيات و حالات فردي كه از او ناراحت و يا عصباني شده ايم و يا حتي خوردن يك ليوان آب مي تواند مانع بروز رفتارهاي پرخاشگرانه شود. جالب است بدانيد بروز پرخاشگري و يا عصبانيت در آدم هاي گرسنه يا آدم هاي خسته بيشتر است. اگر در اين موارد پيشگيري هايي انجام شود راحت تر مي توان شرايط را كنترل كرد.

اما يادمان باشد در شرايطي كه ناراحت و دلخور هستيم تنهايي نمي تواند چندان راهگشا باشد و چه بسا ممكن است باعث افسردگي شود. ارتباط با افراد، خصوصا دوستان نزديك مي تواند تاثيرگذار باشد. در اين مواقع حتي دردل كردن مي تواند باعث پالايش ذهني شخص شده و به نوعي او را آرام تر كند. گاه شنيدن حرف ها و صحبت هاي يك دوست مي تواند مانع افسردگي و بدتر شدن شرايط شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد