چگونه مي توان در ذهن ديگران ماندگار شد؟

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

چگونه مي توان در ذهن ديگران ماندگار شد؟

چگونه مي توان در ذهن ديگران ماندگار شد؟



ماندگار شدن در ذهنها

انسان‌هايي كه ظاهر ثابتي دارند تأثيرگذاري بيشتري در مخاطب خود دارند

 

در واقع، بسياري از ما علاقمند هستيم كه اطرافيانمان برداشت مطلوبي از برند شخصي‌مان داشته باشند. اين مهم به ويژه در تعاملات و مناسبات سازماني از جلوه بيشتري برخوردار است. به عبارتي تصور و قضاوت سايرين براي ما انسانها از اهميت بالايي برخوردار است

 

براي اين كه شخصيتمان به يك برند تبديل شود و به ياد ديگران بمانيم؛ بايد عواملي را مد نظر قرار دهيم و درون خودمان تقويتشان كنيم.برخي از آن‌ها ظاهري هستند و برخي از آن‌ها رفتاري.

عوامل ظاهري:
براي خوش پوش بودن حتما نبايد برند يا مارك لباس خاصي بپوشيم، شايد دانستن كمي دانش بصري و رنگ شناسي بتواند به ما كمك مي‌كند.


1- استفاده درست از لباس‌هاي مناسب براي مكان‌هاي مختلف: به طور مثال پوشيدن كت و شلوار براي يك جلسه كاري كه قرار است راجع به امور اجرايي باشد شايد جذاب نباشد ، بهتر است از لباس اسپرت استفاده كنيم.

2- استفاده از رنگ در لباس: خيلي وقت‌ها با رنگ لباس‌هايي كه انتخاب مي‌كنيم در حال پيام دادن به مخاطبمان هستيم و وقتي يك نفر مثلا بارها با كت و شلوار خاكستري يا مشكي يا سرمه‌اي با پيراهن سفيد ديده شود مي‌شود ميتوان چيزهايي درباره‌اش حدس زد مثل اينكه آدم محافظه كاري است و يا در اداره دولتي كار مي‌كند. و...

3- مرتب بودن: شايد مهمترين موضوع در لباس پوشيدن مرتب و تميز بودن آن است. حتما قبل از پوشيدن لباس اتو فراموش نشود. همچنين از تميز بودن لباس مطمئن باشيد؛ حتي يك لكه كوچك هم در جايي كه فكر مي‌كنيم ديده نمي‌شود ممكن است دردسر ساز باشد و در نظر مخاطب ما تأثير منفي بگذارد.

4- خوش بو بودن، شايد اين مطلب را از پيامبر اسلام (ص) زياد شنيده‌ايد كه يك سوم از درآمدشان را خرج خريدن عطر مي‌كردند. پس به نظرم حتما هر روز يا يكروز درميان استحمام كنيد و از عطر استفاده كنيد. بوي خوش هم به خودتان هم به مخاطبتان احساس بهتري مي‌دهد.

5- داشتن ظاهر يكسان: به نظرم انسان‌هايي كه ظاهر ثابتي دارند تأثيرگذاري بيشتري در مخاطب خود دارند، تا كساني كه هر چند وقت يك بار مدل موها يا آرايش صورتشان تغيير مي‌كند.


عوامل  رفتاري:


1. يك سوال متفكرانه بپرسيم
سوالي بپرسيم كه باعث آغاز يك مكالمه منحصر‌به‌فرد شود. مثلا به جاي " كار شما چيست؟" سوالمان را اينگونه مطرح كنيم: " هدف شما از شركت در اين رويداد چيست؟" و يا " انتطار داريد كه اين رويداد چه نتيجه‌اي براي شما دربرداشته باشد؟"، از آنها بپرسيم كه درمورد ايده جديد ما چه فكر مي‌كنند. افراد هميشه يك مكالمه جالب را به ياد خواهند داشت.

2. گوش دهيم
اگر اجازه دهيم كه طرف مقابل اول صحبت كند و يا پس از مطرح كردن سوال يا شروع بحث، با دقت به پاسخ او گوش دهيم، تاثيري به مراتب بيشتر، مثبت و به‌يادماندني‌تر خواهيم داشت. اينكه ما دو گوش و يك دهان داريم، دليلي دارد، پس بايد از آنها بر همين اساس نيز استفاده كنيم.

3. بپرسيم كه چه كمكي مي‌توانيم انجام دهيم
هنگام ملاقات با يك فرد جديد، يك استراتژي خوب اين است كه به سرعت بفهميم كه كار طرف مقابل چيست و بلافاصله به دنبال راه‌هايي براي كمك به او باشيم. از او بپرسيم: " آيا اگر شما را به آقاي ايكس مرتبط كنم، كمكي به شما خواهد كرد؟" و يا " آيا مي‌توانم شما را به آقاي ايكس معرفي كنم؟"

 

4. بر كيفيت تمركز  كنيم، نه كميت
در  حين مكالمه، از خود شور و علاقه واقعي نشان دهيم و  بر روي كيفيت ارتباطاتي كه پيدا مي‌كنيك تمركز كنيك، نه بر  تعداد كارت ويزيتهايي كه جمع مي‌كنيك. كارتهاي ويزيت براي شما تبديل به مشتري نخواهند شد، اما ارتباطات و روابط قوي خواهند شد.

 

برند موفق در زندگي

در پنج دقيقه اول ملاقات با افراد جديد ، به آنها دليلي بدهيم تا ما را به خاطر بسپارند

 

5. آنها به دليلي نياز دارند تا ما را به خاطر بسپارند
يكي از مهمترين كارهايي كه مي‌توانيم در پنج دقيقه اول ملاقات با افراد جديد انجام دهيم، اين است كه به آنها دليلي بدهيم تا ما را به خاطر بسپارند. در يك رويداد مرتبط با كسب‌وكار، ممكن است كه آنها افراد مختلفي را ملاقات كنند، اما زماني كه شما در اولين برخورد تاثيري قوي و به‌يادماندني از خود به جاي بگذاريد، دفعات بعد آنها شما را در ياد خواهند داشت.

6. به طور شفاف و واضح بگوييم كه در انجام چه كاري بهترين هستيم
سعي كنيم كه مكالمه خود را با افراد جالب سازيم و آن را با شور و علاقه ادامه دهيم. درمورد كار خود باافتخار و باهيجان صحبت كنيم تا پيام خود را شفاف‌تر و دلچسب‌تر ارائه كنيم.


7. از رويدادها غافل نشويم و نبض بازار را بدست گيريم
شركت در رويدادهاي كسب‌وكار و مجامع صنفي و تخصصي نظير سمينارها و همايش‌ها ، يك راه عالي براي گسترش شبكه‌هاي حرفه‌اي خود از طريق ملاقات با ساير افراد اين حرفه است. ما هيچ وقت نمي‌دانيم كه چه كساني را ملاقات خواهيم كرد و به چه روابط كاري در آينده دست خواهيم يافت.

8. لبخند بزنيم و مديريت توجه را جدي بگيريم
افراد در هفت ثانيه اول پس از ملاقات، ما را قضاوت مي‌كنند. لبخند زدن به روي آنها و ايجاد تماس چشمي، به آنها نشان مي‌دهد كه ما خونگرم و به صحبت كردن با آنها علاقمند هستيم. اين حركات كوچك زمينه را براي شروع يك مكالمه معنادار آماده مي‌كند.


9. يك داستان بگوييم
گفتن داستان بهترين راه براي ايجاد يك استعاره است و به ديگر افراد اجازه مي‌دهد نوع تفكر ما را بشناسند.


10. سربزنگاه بر كيفيت ارتباطات خود بيفزاييم
تكنولوژي آنقدر پيشرفت كرده است كه شايد روشهاي قديمي‌تر مثل كارتهاي ويزيت كمي تحت‌الشعاع قرار گيرند (البته نبايد اثرات كارت ويزيت و ضرورت آن را دست كم گرفت)، البته مي‌توانيد در پايان هر ملاقات و ردوبدل كردن كارت، از آنها بخواهيد تا آدرس ايميل و ديگر اطلاعات خود را در تلفن همراه شما وارد كنند. پس از آن، مي‌توانيد در همان لحظه‌ ايميل يا ژيامي را از طرق مختلف از جمله پيامك، وايبر،... را براي آنها ارسال كنيد و اينجاست كه در همان لحظه با آنها مرتبط مي‌شويد. ممكن است كمي عجيب به نظر برسيد و انجام آن سخت باشد، اما تعداد پيگيريهاي افراد بعد از ملاقاتها را بسيار افزايش خواهد داد. اين همان مفهوم بازايرابي سر بزنگاه است!


11. نام آنها را تكرار كنيم
همه افراد دوست دارند كه صدا زدن نام خود را بشنوند، اين كار كمك زيادي به ايجاد ارتباطات مي‌كند. اين كار همراه با ارتباط چشمي و دست دادن به روش اصولي، تصور مثبتي از ما را در ذهن آنها ايجاد خواهد كرد (مي‌توانيد مطالب بيشتر درخصوص مهارتهاي ارتباطي غيركلامي و زبان بدن را در كتاب مهارتهاي ارتباط با مشتريان شاكي به قلم اينجانب بخوانيد)

 

12. آنها را تحسين كنيم
اطمينان حاصل كنيد كه ظاهر و رفتارشما منعكس‌كننده سلامت و انرژي‌مان است. به افرادي كه ملاقات مي‌كنيم، علاقه واقعي نشان دهيم؛ از آنها سوالاتي در مورد خودشان بپرسيم و سعي كنيم چيزي در آنها بيابيم تا آن را تعريف و تحسين كنيم.

13. درمورد علايق خود صحبت كنيم
در مورد علايق خود با آنها صحبت كنيم و از آنها نيز درمورد علايقشان بپرسيم. اين كار از گارد گرفتن افراد جلوگيري مي‌كند و به ايجاد رابطه كمك زيادي مي‌كند.

گردآوري : بخش روانشناسي بيتوته

منابع :

درگي
سلامت نيوز

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد