آشنايي با خواص و مضرات پسته

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

آشنايي با خواص و مضرات پسته

آشنايي با خواص و مضرات پسته



فوايد پسته,خواص پوست سفيد پسته

براي باز كردن مجاري كبد مصرف پسته توصيه مي شود

 

.پسته رژيم غذايي سالمي براي قلب است كه نمودار احتمال بيماري هاي قلبي عروقي را در انسان كاهش مي دهد. پسته غني از آنتي اكسيدان لوتين است

در مطالعات اخير كه در دانشگاه دولتي پنسيلوانيا انجام شده است پي بردند كه خوردن روزانه چند مغز پسته (كه داراي تركيبات سالم و رژيم كم چربي است) منجر به كاهش قابل توجه سطح كلسترول LDL يا كلسترول بد خون مي شود. كاهش سطح كلسترول بد به معناي باز ماندن شريان هاي بدن و انجام كامل عمل خون رساني قلب مي شود.


نقل قول از تحقيقات دكتر پني كريس - اترتون: «در مطالعات ما نشان داده شد پسته رژيم غذايي سالمي براي قلب است كه نمودار احتمال بيماري هاي قلبي عروقي را در انسان كاهش مي دهد. پسته غني از آنتي اكسيدان لوتين است. لوتين معمولاً در سبزيجات سبز رنگ و ميوه هاي رنگ روشن يافت مي شود. پسته در بين آجيل هاي ديگر در سطح غذايي بالاتري قرار دارد. لوتين پسته از كلسترولي كه باعث بسته شدن شريانها مي شود، جلوگيري مي كند.» حتي در مطالعه اي مقدار پسته خورده شده توسط داوطلبان را افزايش دادند كه آزمايش آنها نتيجه بهتري را نشان داد.

پسته و اروپا، منطقه خاور ميانه  و آسيا
بر اساس يك باور عمومي در مردان منطقه خاورميانه و آسيا كه پسته بيشتري در رژيم غذايي آنها يافت مي شود قدرت مردانگي و كيفيت اسپرم و نعوظ بيش از مناطق اروپايي است. يوناني هاي باستان و رومي ها اين مطلب را مي دانند و آن را ناشي از وجود پسته در غذاها و شيريني هاي خود مي دانند. واضح است كه بالا بودن خرد عمومي افراد سبب حفظ سلامتي افراد مي شود.

داروي زندگي بخش
براي حفظ سلامت بدن و افزايش قواي جنسي، پسته بو داده خشك (بدون پوست) بدون نمك را به ميزان يك فنجان پر و به همان مقدار عسل حيواني طبيعي نياز داريد. عسل با كيفيت بالا بخريد. عسل و پسته را مخلوط كنيد. سپس به مخلوط كن بزنيد و در ليوان دهن گشادي لبالب پر بريزيد، اين مخلوط بايستي سفت باشد. بدون هيچ درپوشي، ليوان را در مقابل آفتاب به مدت يك هفته قرار دهيد. بهترين ماه براي ساخت اين مخلوط، فصل تابستان است. اين اكسير بعد از يك هفته آماده است.
هر روز صبح دو قاشق غذاخوري از اين اكسير را با چند قاشق ماست بخوريد.
از واكنش و نتيجه اين اكسير مطمئن و مثبت نگر باشيد.
پسته را در رژيم غذايي تان بيشتر كنيد.

ما توصيه مي كنيم در كنار اين اكسير، روزانه در ميان وعده ها يك مشت پسته بو داده خشك بدون نمك بخوريد. در اين رژيم نه تنها به افزايش قواي جنسي تان دست مي يابيد بلكه سلامت قلب شما، تضمين مي شود. پيشنهاد غذايي ديگر اينكه مغز پسته را به سالاد يا پنير دلمه شده كم چرب اضافه كنيد و با انگور (در فصلي كه انگور يافت مي شود) بخوريد.

گاه گاهي هم، اگر در محل زندگي شما در دسترس است شيريني ميوه دار تركي و منطقه شرقي ـ مياني كه محتوي پسته باشد را مصرف كنيد. حتي با داشتن شكر، به اثر مثبت پسته بر كلسترول خون دست مي يابيد. نتايج يك پژوهش در فاز حيواني نشان داد: عصاره هيدروالكلي صمغ پسته بر تسهيل روند خواب‌آوري، اثر ضد اضطرابي و شل كنندگي عضلاني تاثير مثبت دارد. استاد فارماكودينامي و سم‌شناسي مركز تحقيقات علوم دارويي و دانشكده داروسازي دانشگاه علوم پزشكي مشهد، در پژوهشي اثرات تزريق داخل صفاقي عصاره هيدروالكلي صمغ پسته بر شلي عضلاني، خواب و اضطراب بر روي موش سوري را مورد بررسي قرار داده است.

در اين پژوهش اثر صمغ پسته بر تعادل حركتي و شل كنندگي عضلاني به دو روش ميله چرخان و بارفيكس،30 و 60 دقيقه پس از تزريق مواد بررسي شد. در آزمون خواب‌آوري، زمان شروع به خواب رفتن و مدت زمان در خواب بودن 30 دقيقه پس از تزريق عصاره‌ها و مواد به روش القاء خواب با تزريق پنتوباربيتال انجام شد. رفتارهاي حركتي موش‌ها با آزمون جعبه باز و اثر ضد اضطرابي به روش ماز به علاوه‌اي، 30 دقيقه پس از تزريق بررسي شد.

يافته‌ها نشان مي‌دهد كه صمغ پسته در دوزهاي 11 و 5/0- 25/0 گرم بر كيلوگرم به طور معني داري اثرات خواب آوري (افزايش طي خواب در تمام دوزها و كاهش زمان شروع به خواب رفتن در دوز 1 گرم بر كيلوگرم)، اثر ضد اضطرابي در آزمون ماز به علاوه، شل كنندگي عضلاني (در آزمون بارفيكس و با دوز 1 گرم بر كيلوگرم) و كاهش فعاليت حركتي با تمام دوزها داشته است. نتايج اين تحقيق حاكي از آن است كه عصاره هيدروالكلي صمغ پسته تاثير مناسبي بر تسهيل روند خواب‌آوري، اثر ضداضطرابي و شلي عضلاني دارد كه ممكن است اين تركيب در كاهش اختلالات انقباضي عضلات، بي‌خوابي و اضطراب مؤثر باشد.

پسته، عضو ثابت آجيل با وجود جثه كوچك خود سرشار از منابع مفيد و مغذي براي سلامتي انسان است.در ادامه خواص مفيد و دارويي اين ميوه به همراه مضرات آن را بررسي خواهيم كرد.

پسته يكي از اعضاي مهم و ثابت آجيل ايراني است كه ميزان پتاسيم آن با اين جثه كوچك برابر با پتاسيم پرتقال است و به علت داشتن مواد مغذي از اهميت بسياري برخوردار است. استان كرمان و شهرستان رفسنجان، مراكز اصلي توليد پسته در ايران بشمار مي آيند. چهار نوع پسته در ايران توليد مي شود : فندقي، كله قوچي، اكبري و احمد آقايي

 

خواص پسته, فوايد پسته

جوشانده پوست و برگ درخت پسته براي رفع درد و خارش مقعد مفيد است


نحوه مصرف پسته
پسته را هم مي توان به صورت خام  تازه مصرف كرد و هم به صورت ميوه خشك شده.ب راي اينكه طعم بهتري به اين ميوه دهند آن را با آب و نمك تفت ميدهند تا پسته شور را تهيه كنند.

در 100 گرم مغز پسته منابع زير موجود است :
مواد نشاسته اي     15 گرم
آب          5/2 گرم
پروتئين    20  گرم
مواد چرب   54 گرم
كلسيم   130 ميلي گرم
فسفر   500 ميلي گرم
آهن    7/5 ميلي گرم
پتاسيم  950 ميلي گرم
ويتامين آ  230 واحد
ويتامين ب 1   0/7 ميلي گرم
ويتامين ب 3  1/5 ميلي گرم
 
خواص داروئي پسته
مصرف پسته در پيشگيري از بيماري هاي قلبي و عروقي تاثير بسزايي دارد.همچنين براي آرامش و تنظيم ضربان قلب و آرام كردن اعصاب مفيد است و كلسترول بد را كاهش مي دهد.
 - مغز پسته به علت داشتن آهن خون ساز است و آنهايي كه مبتلا به كم خوني هستند بايد حتما روزانه مقداري پسته بخورند.
 - خوردن پسته نيروي جنسي را تقويت مي كند.
 - مغز و ذهن را تقويت مي كند.
 - براي آرامش قلب و آرام كردن اعصاب مفيد است.
 - براي باز كردن مجاري كبد مصرف پسته توصيه مي شود.
 - پسته معده را تقويت مي كند.
 - براي تسكين سرفه مفيد است.
 - اسهال معمولي و اسهال خوني را درمان مي كند.
 - جوشانده پوست درخت پسته براي برطرف كردن خارش اعضاي تناسلي زنان مفيد است.
 - جوشانده پوست و برگ درخت پسته براي رفع درد و خارش مقعد مفيد است.
پسته چون حاوي مواد مغذي مناسب به همراه ويتامين ها بوده و كالري بالايي دارد ، مصرف آن به ورزشكاران، دانش آموزان، نوجوانان به خصوص در سنين رشد و به زنان باردار و شيرده توصيه مي شود.


در صورت ادامه مصرف پسته در طولاني مدت مي توان به بهبودهاي حاصل شده در فشارخون زمان خواب، واكنش عروق به اضطراب و كنترل فشار قلب اميدوار بود.
 
- پسته طبيعتي گرم و خشك دارد و حاوي مقدار زيادي پروتئين گياهي، مواد نشاسته‌اي غني و مواد معدني‌اي نظير پتاسيم و منيزيم است كه بسياري از نيازهاي بدن را تأمين مي‌كند.

- بعضي محققان عقيده دارند كه پروتئين پسته به اندازه‌اي است كه مي‌توان آن را به عنوان جايگزيني براي گوشت و حبوبات دانست. در ضمن روي موجود در آن نيز در رشد سلول‌ها و بافت‌هاي بدن بسيار مؤثر است.

- علاوه بر اينها وجود كلسيم و آهن در پسته سبب شده كه اين نوع خشكبار نقش بسيار مهمي در استحكام‌بخشيدن به استخوان‌ها و دندان‌ها و همچنين درمان بيماري‌هايي نظير كم‌خوني‌هاي ناشي از فقرآهن داشته باشد.

خوردن پسته براي افزايش حافظه و تقويت ذهن نيز مفيد است ولي باتوجه به اينكه خاصيت چاق‌كنندگي دارد، اگر رژيم داريد، اعتدال را در مصرف آن رعايت كنيد.

- براي رفع طبيعت گرم پسته – كه باعث ايجاد كهير يا دانه‌هاي قرمز رنگ پوستي مي‌شود. – بهتر است آن را با برگه زردآلو، هلو يا انار ترش مصرف كنيد تا گرمي آن، قدري خنثي شود.

- برخلاف خود پسته، پوست آن خاصيت سرد و خشك دارد و مصرف آن براي تقويت معده و قلب توصيه مي‌شود. در ضمن اسهال را نيز برطرف مي‌كند.

علاوه بر اينها براي خوشبوشدن دهان و تقويت لثه‌ها مي‌توانيد پوست تازه پسته را جويده و براي مدتي در دهان نگه داريد.

نحوه مصرف پسته,خواص پسته

دم كرده پوست سبز پسته حالت دل بهم خوردگي و استفراغ را از بين مي برد


مضرات مصرف نادرست پسته
مغز پسته يكي از منابع غني اسيدهاي چرب مفيد است، اما مصرف آن به افرادي كه ميزان تري گليسريد خون بالايي دارند، توصيه نمي شود، همچنين به دليل هضم دشوار آن براي معده مناسب نيست. خوردن زياد آن باعث گرمي بدن و كهير و دانه هاي قرمز رنگ در پوست مي شود .براي رفع گرمي و خشكي بايد سركه ، انار ترش و يا برگه زردآلوي ترش مصرف نمود.
خوردن پسته براي اشخاصي كه دچار ضعف و نارسايي كبد هستند و مبتلايان به بيماريهاي نقرس و ديابت و ناراحتي كليه مضر مي باشد.
مغز پسته از نظر طب قديم ايران گرم و خشك است و براي افراد گرم مزاج مناسب نيست.
 
خواص پوست سبز پسته

 - براي استحكام لثه آنرا روي لثه بماليد و يا بجويد.

- براي رفع سكسكه پوست سبز پسته را دم كنيد و يك فنجان از آنرا بنوشيد.
 - بهترين دارو راي رفع بوي بد دهان است.
 - جويدن آن باعث التيام زخمهاي داخل دهان مي شود.
 - دم كرده پوست سبز پسته حالت دل بهم خوردگي و استفراغ را از بين مي برد.
 - دم كرده آن براي رفع اسهال مفيد است.

خواص پوست سفيد پسته
 پوست سفيد پسته براي بواسير و بيرون زدن مقعد مفيد است . براي درمان اين بيماري بايد پوست سفيد پسته را در آب بجوشانيد و آنرا داخل لگني بريزيد وشخصي را كه اين بيماري را درد براي چند دقيقه در آن بنشيند . باعث تسكين درد و تخفيف بيماري مي شود.

روغن پسته
از عصاره مغز پسته، روغن شفاف و زرد رنگي به دست مي آيد كه خواص غذايي و درماني دارد.
روغن پسته يك مرطوب كننده مطلوب بوده و به سرعت جذب مي شود و حالت چسبندگي ايجاد نمي كند و براي ماساژ صورت و بدن گزينه مناسبي است. اسيدهاي چرب امگا6 آن اثر زخم هاي ناشي از اعمال جراحي را از بين برده و از چين و چروك دور چشم و صورت جلوگيري كرده و از همه مهم تر موها را شفاف مي كند. مصرف خوراكي اين روغن نيز جنبه درماني داشته و فسفر آن هوش و حافظه را افزايش و اسيدفوليك آن به رشد و تكامل سيستم عصبي جنين كمك مي كند.

گردآوري : بخش آشپزي بيتوته


منابع : namnak.com
ayba.ir
hamshahrionline.ir

مرتبط با آشپزي و تغذيه

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد