قاصد مرگ را بهتر و بيشتر بشناسيد

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

قاصد مرگ را بهتر و بيشتر بشناسيد

هميشه همه قرص‌ها دارو نيست و گاهي خود موجب مرگ افراد مي‌شود، هر چند افراد زيادي به اين نوع قرص‌ها دسترسي ندارند اما بايد اين قاصد مرگ را شناخت و از آن دوري كرد.
خبرگزاري ايسنا - فائزه محمدي: منطقه همدان، شايد بسياري از ما تاكنون نامي از قرص برنج و ماهيت آن به گوش‌مان نرسيده باشد و وقتي براي نخستين‌بار با نام آن مواجه مي‌شويم بي‌اختيار تصور برنج در ذهن ما تداعي شود.


اما آيا واقعا اين چنين است؟ آيا قرص برنج تركيباتش از خود برنج است يا نه؟ مگر مي‌شود قرص برنج در كمتر از 24 ساعت موجب مرگ افراد شود؟ قرص برنج از كجا و چگونه تهيه مي‌شود؟ پادزهري براي مسموميت با آن وجود ندارد؟ اينها همه سوال‌هايي است ممكن است ذهن افراد زيادي را به خود مشغول كند.

كارشناس مسئول كميته تجويز و مصرف منطقي داروي دانشگاه علوم پزشكي همدان در اين خصوص گفت: قرص برنج يكي از سموم دفع آفات است كه براي مصارف كشاورزي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

دكتر "مجيد حنيفه" تصريح كرد: استفاده نادرست از قرص برنج باعث ايجاد انواع مسموميت‌هاي حاد و مزمن در انسان‌ها مي‌شود.

قاصد مرگ را بهتر و بيشتر بشناسيد


وي قيمت ارزان قرص برنج را علت سوءاستفاده انسان‌ها دانست و افزود: تركيبات موجود در قرص برنج بر اثر رطوبت موجود در هوا متصاعد مي‌شود و زماني كه به صورت خوراكي مورد استفاده قرار بگيرد با اسيد معده تركيب شده و موجب ايجاد نوعي گاز خطرناك مي‌شود.

حنيفه تاكيد كرد: زماني كه اين قرص‌ها براي دفع آفات در داخل كيسه‌هاي برنج قرار داده مي‌شود، به علت نبود تهويه مناسب در منازل، گازهاي خطرناكي از قرص برنج متصاعد مي‌شود كه موجبات مرگ افراد را فراهم مي‌كند.

سوءاستفاده افراد سودجو از قرص برنج به عنوان قرص توهم‌زا

اين كارشناس مسموميت‌هاي دارويي اعلام كرد: مشابهت‌هاي ظاهري قرص برنج با قرص‌هاي توهم‌زاي روان‌گردان، افراد سودجو را بر آن داشته كه اين قرص‌ها را با عنوان قرص توهم‌زا به فروش برسانند.

حنيفه با بيان اين‌كه مصرف خوراكي قرص برنج در كمتر از 6 ساعت موجب مرگ مصرف‌كننده مي‌شود، عنوان كرد: در مواردي مصرف اين قرص به صورت تعمدي و با هدف خودكشي شكل مي‌گيرد.

وي علائم ناشي از مسموميت با قرص برنج را بي‌اشتهايي، بي‌قراري، تحريك‌پذيري، دوبيني، تهوع، استقراغ، اختلال ضربان قلب و افت فشارخون دانست و تاكيد كرد: اگر مصرف آن به صورت خوراكي بوده باشد مصرف‌كننده در كمتر از 6 ساعت فوت مي‌كند.

اين كارشناس مسموميت‌هاي دارويي افزود: در صورتي‌كه مسموميت با قرص برنج بر اثر استشمام گاز حاصل از آن باشد، در كمتر از 24 ساعت و بر اثر نارسايي شديد كبدي و ايست قلبي موجب مرگ افراد خواهد شد.

حنيفه با بيان اين‌كه متاسفانه هيچ راه درماني و اورژانسي براي مصرف‌كننده قرص برنج وجود ندارد، تصريح كرد: اگر گازهاي حاصل از اين قرص در هوا متصاعد شود بايد سريعا درب و پنجره‌ها باز گذاشته شوند.

اين كارشناس مسموميت‌هاي دارويي گفت: خوشبختانه تعداد افرادي كه اين قرص را مصرف كرده‌اند، بسيار ناچيز است، به طوري كه طبق آمار پزشكي قانوني استان از سال 87 تا 9 ماهه امسال چهار نفر جان خود را بر اثر استفاده از قرص برنج از دست داده‌اند.

حنيفه در بخش ديگري از سخنانش به قرص برنج گياهي موجود در عطاري‌ها اشاره كرد و يادآور شد: قرص برنجي كه در عطاري‌ها به فروش مي‌رسد، داراي مجوز است و براي نگهداري برنج مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

اين كارشناس مسئول كميته تجويز و مصرف منطقي دارو گفت: قرص برنج بيشتر در استان‌هايي كه توليدكننده برنج هستند مورد استفاده قرار مي‌گيرد اما در هر صورت خريد و فروش آن در سطح جامعه ممنوع است.

قرص برنج لاغري در عطاري‌ها به فروش مي‌رسد

يك كارشناس طب سنتي نيز گفت: قرص برنج دو نوع است؛ نوع اول آن سم‌كشنده‌اي دارد كه پس از قرار گرفتن در جريان هوا با اكسيژن تركيب مي‌شود و سم كشنده‌اي توليد مي‌كند.

اميرحسين خسروي تصريح كرد: نوع ديگري از قرص برنج گياهي به صورت خوراكي در عطاري‌ها براي لاغري و كاهش وزن به فروش مي‌رسد.

وي با تاكيد بر اين‌كه ما مصرف قرص برنج گياهي را هم تاييد و توصيه نمي‌كنيم، اظهار كرد: اين قرص گياهي با افزايش سوخت‌وساز بدن به لاغري افراد كمك مي‌كند، اما در برابر آن عوارض طولاني‌مدت و جبران‌ناپذيري را به دنبال خواهد داشت.

قاصد مرگ را بهتر و بيشتر بشناسيد


خسروي افزود: قرص برنج، نامش قرص برنج است اما در واقع براي ساخت آن از مواد شيميايي استفاده مي‌شود.

اين كارشناس طب سنتي تصريح كرد: برخي افراد از قرص برنج براي نگهداري برنج استفاده مي‌كنند كه روشي كاملا نادرست بوده و بهتر است به جاي اين قرص خطرناك از ريشه انار، برگ انار، حبه‌هاي سير و نمك براي نگهداري طولاني مدت برنج استفاده كنند.

قرص برنج جان چهار همداني را گرفت

مديركل پزشكي قانوني استان همدان نيز گفت: چهار نفر در همدان بر اثر مسموميت‌هاي ناشي از مصرف قرص برنج جان خود را از دست دادند كه از اين تعداد يك نفر زن و سه قرباني ديگر مرد بودند.

دكتر "علي‌احسان صالح" اظهار كرد: بر اساس آمار موجود، شاهد كاهش تلفات ناشي از قرص برنج در هفت ماهه سال‌جاري بوده‌ايم، به طوري كه در مدت مشابه سال گذشته هفت نفر در همدان به علت مسموميت با قرص برنج جان باختند كه يك نفر از آنها مرد و 6 نفر زن بوده است.

وي استفاده نادرست از قرص برنج را داراي عواقب جبران‌ناپذيري دانست و گفت: با جذب قرص برنج در بدن انسان، آنزيم‌هاي سلولي بلوكه شده و زمينه سمي شدن سلول‌هاي سيستم دفاعي بدن را مهيا مي‌كند.

صالح افزود: هيچ پادزهري براي بي‌اثر كردن مسموميت با قرص برنج وجود ندارد و علائم مسموميت با آن شامل كم‌خوني، كاهش اشتها، كاهش وزن، شكستگي و مرگ تدريجي استخوان‌هاست.

نصف قرص برنج براي يك فرد بالغ كشنده است

صالح با بيان اين‌كه نصف قرص برنج براي يك فرد بالغ كشنده است، اظهار كرد: اختلالاتي نظير اختلال نبض، كبدي، عصبي، متابوليكي، از كار افتادگي كليه، افت فشارخون و بيهوشي از اثرات استفاده از اين نوع قرص است.

بايد بدانيم خداوند همه چيز را در اختيار انسان قرار داده تا او با درايت و آگاهي خود از آن بهترين بهره را ببرد و هرگز به خود كوچكترين آسيبي نرساند، بنابراين انسان بايد آن‌قدر آگاه باشد كه جان خود را كه تمام هستي اوست، بر اثر استفاده تعمدي و ناآگاهانه از قرص برنج از دست ندهد، چراكه گاهي هيچ پادزهري براي جبران اين سموم كشنده وارده به بدن وجود ندارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد