چگونه در آپارتمان خودمان سبزي بكاريم؟

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

چگونه در آپارتمان خودمان سبزي بكاريم؟

چگونه در آپارتمان خودمان سبزي بكاريم؟



سبزي, كاشت سبزي در گلدان, كاشت سبزي در خانه

 

چگونه در آپارتمان خودمان سبزي بكاريم؟
آپارتمان نشيني، خيلي از علاقه مندان به سبزي كاري را از اين لذت محروم كرده ولي گروهي ديگر از آپارتمان نشين ها هستند كه تحت هر شرايطي مي توانند انواع سبزي ها را در آپارتمان خود پرورش دهند.
خوشبختانه بذر بيشتر سبزيجات در هر شرايطي پرورش مي يابد و براي اين منظور مي شود از جعبه هاي چوبي، سطل هاي پلاستيكي، گلدان هاي بزرگ و كوچك، انواع ظروف مايع ظرف شويي و حتي بطري هاي نوشابه خانواده استفاده كرد. مهم، عمق گلدان و آبياري به موقع و تنظيم برنامه كوددهي آنها است. اگر مي خواهيد از فوت و فن سبزي كاري در خانه آگاه شويد، گفتگوي ما را با مهندس بهادري، طراح  فضاي سبز بخوانيد.

 

آيا كاشت سبزي در آپارتمان ها هم شدني است؟
ـ بله؛ بذر هر نوع سبزي (تره، شاهي، شنبليله، ريحان، جعفري، گوجه فرنگي، فلفل رنگي، حتي كدو و بادمجان) را در هر زمان و هر فصلي مي توان در آپارتمان (چه در بسترهاي خاكي و چه غيرخاكي) كاشت و از خوردن آن لذت برد؛ مثلا پرليت يك بستر غيرخاكي است كه براي كاشت سبزيجات مي توان از آن استفاده كرد اما رشد سالم آنها به كود مخصوصي نياز دارد كه در بازار چندان در دسترس نيست. بنابراين سبزي كاري در خاك، آن هم در فضاي آپارتماني، سهل و لذت بخش است.

 

هنگام شروع سبزي كاري در آپارتمان به چه ابزاري نياز داريم؟
ـ بذر، خاك استاندارد، گلدان مناسب، دستكش، آبپاش كوچك، بيلچه و الك تنها ابزارهاي كاشت سبزي در آپارتمان هستند. نكته مهم اين است كه در انتخاب بذر مناسب و خاك استاندارد از راهنمايي فروشندگان محصولات كشاورزي استفاده كنيد تا با مرور زمان قدرت تشخيص آنها را به دست آوريد و در واقع خودتان باغبان خبره اي شويد.

 

روش كار چگونه است؟
ـ براي كاشت سبزي در خانه روش هاي مختلفي وجود دارد. قدم اول انتخاب بذر مناسب و استاندارد است؛ بذر اصلاح شده اي كه روي پايه مادري رسيده باشد. ابتدا بذرها را روز قبل از كاشت در آب ولرم مي ريزيم و بين ۸ ساعت تا سه روز مجازيم آنها را در آب نگه داريم تا متورم شوند. سپس خاك مناسبي را انتخاب و الك مي كنيم و به ارتفاع حداقل ۱۵ سانتي متر در يك گلدان كه زهكش داشته باشد مي ريزيم.

 

بذرها را از آب خارج و به روي يك پارچه يا روزنامه قديمي منتقل مي كنيم تا نم آنها گرفته شود. سطح خاك را مي كوبيم و صاف مي كنيم و بذرها را به صورت فاصله دار روي سطح خاك مي پاشيم و روي بذرها را با كمي خاك مي پوشانيم اما دقت كنيد كه اگر سايز بذر دو ميلي متر باشد، حداكثر دو ميلي متر بايد روي آن با خاك پوشانده شود. در مرحله بعد، سطح مقطع گلدان را با يك برگ روزنامه مي پوشانيم تا بذرها دقيقا زير روزنامه قرار بگيرند و با يك آبپاش كوچك و روزانه دو تا چهار بار روي روزنامه آب مي ريزيم تا سطح آن كاملا خيس شود و گلدان را دو تا پنج روز در گرم ترين جاي ممكن قرار دهيد.

 

بايد گلدان را در معرض نور خورشيد قرار دهيم؟
ـ خير. حتي مي توان گلدان آماده شده را دور از نور و در جاي تاريك نگه داشت تا سبزي ها دو تا سه ميلي متر رشد كنند و روزنامه آرام آرام بالا بيايد. در اين مرحله، روزنامه را برمي داريم و مستقيما به گياه آب مي دهيم و در اين مرحله گلدان را در معرض نور قرار مي دهيم. هر چه نور بيشتري به سبزي ها برسد بهتر است اما اگر چنين فضايي در آپارتمان نداشتيم، مي توانيم از لامپ هاي فلورسنت استفاده كنيم.


بعد از گذشت حدود دو هفته به گياه كود مي دهيم و ترجيحا از كود طبيعي استفاده مي كنيم اما اگر اين كود در دسترس نبود، سراغ كودهاي شيميايي استاندارد مي رويم. البته دوز مورد نياز روي بسته اين كودها نوشته شده است و جاي نگراني نيست. اگر تمام اين مراحل به درستي انجام شود بعد از گذشت حدود دو هفته سبزي ها آماده خوردن مي شوند اما توصيه من اين است كه تا يكي دو بار اين سبزي ها (به ويژه تره) را نخوريد و با قيچي آنها را بچينيد تا پايه آنها قوي تر شود.

 

سبزي, كاشت سبزي در گلدان, كاشت سبزي در خانه

 

و براي جلوگيري از آفت زدن سبزي ها چه كنيم؟
ـ براي جلوگيري از آفت زدن گياهان هر از چند گاهي بايد مقداري آب را با الكل مخلوط كنيم و به جاي سم، روي سبزي ها بپاشيم. حتي اگر اين سبزي هاي ما مورد حمله شته ها هم قرار گرفته باشند با اين كار، آنها از بين مي روند. از طرف ديگر، چون طي مراحل رشد از هيچ سمي هم استفاده نمي كنيم، سبزيجات كاملا ارگانيك (طبيعي) هستند. البته راه هاي زيادي براي پيشگيري از آفت زدگي گياهان وجود دارد؛ مثلا مي توانيم يك گلدان گياه جعفري يا هميشه بهار را كنار گلدان سبزيجات خود بگذاريم. با اين روش تا ۶۰ درصد از بيمار شدن گياه و حمله شته ها كاسته مي شود. حتي پژوهش هاي علمي نشان مي دهد كه موزيك هم مي تواند تاثير به سزايي بر سلامت گياهان و جلوگيري از برخي آفت هاي آنها داشته باشد.

 

شما كاشت چه نوع سبزي هايي را در فصل بهار توصيه مي كنيد؟
ـ همه سبزي ها را مي توان در اين فصل كاشت و بسيار خوب هم رشد مي كنند اما گاهي نحوه نگهداري و تغذيه خاك آنها با هم متفاوت است. مثلا گوجه فرنگي براي رسيدن (در مقايسه با گياهان ديگر) به مواد غذايي بيشتري نياز دارد و اگر ما دو هفته يك بار به خيار كود مي دهيم، بايد هفته اي دو بار به گوجه فرنگي كود بدهيم و هنگامي كه گوجه ها نشاء شدند و چهار تا پنج سانتي متر رشد كردند بايد به گلدان بزرگي منتقل شوند زيرا ريشه آنها قوي مي شود و هر چه گلدان بزرگ تر باشد، بيشتر هم ميوه مي دهد. در مورد فلفل هم دقيقا همين طور است.

 

استفاده از كود، موجب آلودگي سبزي نمي شود؟
ـ ببينيد، در واقع كود، تغذيه گياه است اما لازم نيست كه حتما از كودهاي شيميايي استفاده كنيم. بعد از الك كردن خاك، مقداري زغال در خاك بريزيد تا وجود كربن مانع از بيمار شدن گياه شود. حتي تفاله خشك شده چاي، پودر استخوان و خاكستر چوب هم جزو كودهاي ارگانيك محسوب مي شود.

 

حرف آخر؟
ـ سبزي كاري در آپارتمان بسيار كم هزينه است اما نكته قابل توجه اين است كه با اين روش هم لذت مي بريد و هم سبزي كاملا سالم، بهداشتي و ارگانيك مي خوريد. هنگام خريد بذر سبزيجات هم به خاطر داشته باشيد كه نعناع و پونه، بذر ندارند و بايد آنها را از سبزي فروشي بخريد و بعد از ريشه دار كردن در خاك بكاريد.
منبع : salamat.ir

مرتبط با علم و دانش

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد