مردگان «فشن» در گورستان پايتخت

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

مردگان «فشن» در گورستان پايتخت

مردگان «فشن» در گورستان پايتخت

سبك غلط عزاداري‌هاي پرخرج براي اموات به گورستان‌ها هم رسيده و چشم و هم‌چشمي‌ها موجب شده تا تصاوير حك شده بر روي سنگ‌هاي قبور به نمايشگاه فشن و خودنمايي بازماندگان تبديل شود.

تاثر، اشك، فرياد و گاهي جيغ، سمفوني اي است كه با مرگ يك عزيز اتفاق مي افتد. اقوام، آشنايان و همسايه ها يك به يك سر مي رسند تا با خانواده داغدار همدردي كرده و خود را براي مراسم خاكسپاري آماده كنند. بعد از تائيد مرگ توسط پزشك، جواز دفن از سوي پزشكي قانوني يا مراجع ذيصلاح صادر شده و ميت براي انجام مراحل غسل، كفن و خاكسپاري با آمبولانس راهي سردخانه مي شود.

 



به گزارش اقتصاد آنلاين به نقل از مهر، مراحل خاكسپاري طولاني نيست و بعد از تشييع جنازه در گورستان و خواندن نماز ميت مراسم دفن انجام مي شود و تابلوي فلزي سياه رنگي كه روي آن با خط سفيد نام ميت، شماره قطعه و رديف نوشته شده فعلا نقش سنگ‌قبر را ايفا مي كند.

پس از مدتي (معمولا براي مراسم چهلم) خانواده ميت مي تواند براي قبر عزيز خود سنگ قبر سفارش داده و نصب كند. اين سنگ نشاني است براي معرفي ميت كه روي آن نام و نام خانوادگي، تاريخ زادروز، تاريخ درگذشت، سروده و يا گفتاري پرمعنا درباره فرد درگذشته و نماد و نشانه هايي اعم از آيين، مليت، شغل، علاقه مندي، اماكن متبركه و گاهي تصاوير كه به نام و ياد ميت است روي آن حك مي شود.

آمارها مي گويد در تهران روزانه ۵۷۰ نفر متولد و ۱۵۰ نفر مي ميرند، مرگ هايي كه شايد چندين برابر بيشتر از تولدها براي خانواده بازماندگان و حتي جامعه هزينه دارد. هرچند كه هنوز قدرت نفوذ فرهنگ، رسانه و توصيه ها نتوانسته تغييري در سبك عزاداري هاي پر خرج اموات ايراني ايجاد كند اما در سالهاي اخير چشم و هم‌چشمي ها و تغيير سبك زندگي موجب شده تا ظاهر گورستانهاي بزرگ شهر هم به محل فشن و آلبوم عكس اموات تبديل شود!

كافي است در موتورهاي جستجوگر اينترنتي جمله سنگ قبر را بنويسيد. سايتهاي متنوع همراه با تصاوير و مدل هاي مختلف سنگ قبر براي شما معرفي مي شود. اما بازار فروش سنگ قبر در حاشيه بهشت زهراي تهران هم قديمي ترين محل براي خريد سنگ قبر است.

نكته قابل تامل اين است كه با كمي قدم زدن در فضاي قطعات بهشت زهراي تهران شاهد سنگ هاي قبر عجيب و غريب و حتي هنري خواهيد بود كه برخي از اين سنگ ها به نحوي حكاكي و طراحي شده كه شهروندان گاها با آن عكس سلفي مي گيرند!

براي بررسي وضعيت بازار سنگ قبر وارد چندين فروشگاه عرضه سنگ قبور در حاشيه بهشت زهر(س) شدم. كسادي بازار موجب شد تا فروشندگان با آغوش باز استقبال كرده و تمام تلاش خود را براي جلب رضايت من و فروش يك سنگ قبر به كار ببرند. از ارائه آلبوم سنگ ها تا نوع خط و حتي تصاوير حكاكي شده ...!

ويترين اصلي سنگ فروش ها تصاوير زنان و دختران فوت شده اي بود كه تصوير آنها به شكل زيبايي و با جزئيات چهره روي سنگ قبر حكاكي شده بود.

 



سنگ قبر از ۵۵۰ هزار تومان تا ۶ ميليون!

قيمت سنگ ها متفاوت بود. اما مي توانيد با مبلغ حدود ۵۵۰ تا ۸۵۰ هزار تومان يك سنگ قبر خريداري كنيد. با اين حال هرچقدر پول بدهيد آش هم مي خوريد. كيفيت و قيمت سنگ هاي قبر هم در نوع خودش بازار متغيري داشت. يكي از فروشندگان مي گفت: هفت روزه كار را تحويل مي دهم. شما يك ميليون لطف كنيد به علاوه شعر و اسم و مشخصات ميت در ضمن عكس باكيفيت هم بدهيد و سر موعد سنگ شما آماده است. به فروشنده گفتم «مي خواهم بهترين سنگ را براي قبر عزيزم خريداري كنم» كه دست من را گرفت و در انتهاي مغازه چند سنگ را نشان داد و گفت «سنگ افغانستان دارم ۴ ميليون تومان؛ سنگ مالزي ۲ ميليون و سنگ كرمان هم اگر بخواهيد ۵ ميليون آب مي خورد. البته ضخامت سنگ ها چند برابر سنگهاي معمولي است. مثلا ما مي توانيم سنگ قبر با ضخامت ۴۰ سانتيمتر هم تراش دهيم كه قيمتش بين ۳ تا ۸ ميليون تومان است.

سنگ قبر «نانو» رسيد

يك سنگ كاملا سفيد و براق و زيبا نظرم را جلب كرد كه انگار كيفيت بالايي داشت. فروشنده گفت: اين سنگ نانو است! يعني اصلا سنگ نيست و از مواد شيميايي تشكيل شده و مي توانم آن را به قيمت يك ميليون و ۴۰۰ هزار تومان بفروشم.

 



تصاوير اموات بدون حجاب روي سنگ قبر!

داخل فروشگاه يكي از عرضه كنندگان سنگ قبر غير از تصاوير زنان و مرداني كه حكاكي شده بود چند چهره زن بي حجاب بود كه در مورد نحوه طراحي و نصب آن سوال كردم كه فروشنده گفت: اگر رنگي بخواهيد فقط حكاكي و نقاشي خود عكس ۱.۶ ميليون تومان مي شود. و در پاسخ به سئوال من كه پرسيدم «بهشت زهرا (س) براي نصب اين سنگ قبرها ايرادي نمي گيرد؟» گفت: معمولا اين نوع سنگ و عكس ها را در مقبره هاي خانوادگي استفاده مي كنند. البته در خود قطعات هم نصب مي كنيم كه بايد به دور از چشم بهشت زهرا باشد چون وقتي نصب كرديم ديگر كاري ندارند!

بازار داغ دلالي در بهشت زهراي تهران

اما در ميان اين اظهارات يكي از فروشندگان كه البته آشنا هم بود از حاشيه ها و مافياي سنگ قبر در بهشت زهراي تهران سخن گفت. او مي گفت: ما حدود ۳۰ سال است از قديمي هاي اين بازار هستيم اما گاهي حتي هزينه حقوق كارگران خود را نمي توانيم تامين كنيم چون فروش سنگ قبر در ماه براي ما بيشتر از ۸ مورد نمي شود. اين در حالي است كه دلال ها بهشت زهراي تهران را محاصره كرده اند. بر اساس گفته هاي اين فروشنده به داخل بهشت زهرا(س) رفتيم و چند ميت در حال خاكسپاري بودند. تعدادي با در دست داشتن كارت ويزيت از خانواده داغدار مي خواستند براي ساخت سنگ قبر با آنها تماس بگيرند. من هم به عنوان يكي از اعضاي خانواده داغدار با يكي از آنها صحبت كردم و و قتي آدرس مغازه را از او خواستم، گفت: ما كارخانه داريم. شما سفارش بدهيد و بعد از دادن بيعانه ۵ روز ديگر سنگ قبر را تحويل بگيريد. به دلال ديگري گفتم: شما كه مجوز نداريد و روي كارت ويزيت خودتان فقط شماره تلفن همراه زديد آيا اين كار شما تخلف نيست؟ سوالات من موجب شد تا دلال ها مشكوك شده و دور من حلقه زدند و بعد از اينكه متوجه شدند مامور نيستم، گفتند: بهتر است سرت به كار خودت باشد.

موضوع را با برخي فروشندگان سنگ در حاشيه بهشت زهرا (س) مطرح كردم و گفتند: شانس آورديد بلايي سرتان نيامد چون همين دلال ها از اين راه ماهانه ۳ تا ۴ ميليون درآمد دارند بدون آنكه ماليات، كرايه مغازه، هزينه آب و برق و گاز و غيره پرداخت كنند. نكته ديگر اينكه بهشت زهراي تهران هم ظاهرا از اين موضوع مطلع است اما اقدامي انجام نمي دهد.

 


ماجراي نصب سنگ هاي قبر با تصاوير نامتعارف

در مورد نصب سنگ قبور با تصوير غيرمتعارف و يا گلدان ها و ستون هاي بلند در بالاي سنگ قبر سوال كرديم كه يكي از فروشندگان گفت: ما سنگ قبر را طراحي و حكاكي مي كنيم و بعد به خود بهشت زهرا (س) تحويل مي دهيم و آنها مسئول نصب سنگ هستند. اما اجازه نصب گلدان يا ستون بالاي قبر يا نصب سنگ قبر با عكس افراد بدون حجاب را نمي دهند. اين در حالي است كه وقتي در بهشت زهرا(س) قدم مي زنيد مواردي خلاف گفته اين فروشنده را مي بينيد.

وي مدعي مي شود كه علت اين مسئله آن است كه بايد به نصاب و سرباز دژبان باج داد. من مدرك يا فيلمي ندارم تا اظهاراتم را اثبات كنم اما اين آسيب وجود دارد. نصاب حتي با سرباز تماس مي گيرد و آنها به سرعت بالاي سر ما حاضر مي شوند و بين ۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار تومان باج مي گيرند تا اجازه نصب را به ما بدهند. وقتي هم نصب شد ديگر كاري به كارمان ندارند.

سنگ قبر يك ميليوني را ۶۰ ميليون هم فروخته اند

فروشنده عرضه سنگ هاي قبور در بهشت زهراي تهران گفت: به قول معروف برخي دلال ها و حتي هم صنفي هاي ما بيشتر به قيافه مشتري نگاه مي كنند و بعد نرخ سنگ اعلام مي شود. حتي مورد داشتيم سنگ قبر يك ميليون توماني را ۶۰ ميليون تومان فروخته اند! البته برخي مشتري ها خارجي هستند و از طريق سايت يا بستگان از خارج از كشور سنگ مزار را سفارش داده و پول واريز مي كنند.

سنگ قبر نانو خريداري نكنيد!

اين فروشنده صادق گفت: بهتر است مردم سنگ قبر نانو خريداري نكنند چون كلا از مواد ساخته شده و حتي در تابستان مواردي داشتيم كه اين نوع سنگ ها آب شده بودند چون نمي شود كيفيت آنها را تضمين كرد. البته شايد هم نوع خوبش هم باشد اما آنچه من مي بينم خوب نبوده است. واقعا همين سنگ هاي ايراني يا چيني با قيمت ارزان همان كار را مي كند.

پاسخ بهشت زهراي تهران در مورد تخلفات و اظهارات سنگ فروش ها

ارتباط با آقاي توكلي مديرعامل بهشت زهرا (س) ميسر نشد و موضوع را با روابط عمومي بهشت زهراي تهران مطرح كرديم كه در پاسخ گفتند: اين كه گفته شده دژبان ها باج مي گيرند ارتباطي با بهشت زهرا (س) ندارد هرچند نيروي متخلف در هر دستگاه و نهادي وجود دارد و اين كار درست نيست اما اينكه مي گويند بهشت زهرا(س) كاري به سنگ قبور و تصاوير حكاكي شده ندارد اشتباه است چون گشت هاي ما تمام قطعات را بازرسي مي كنند و اگر تصويري نامتعارف باشد اول با خانواده تماس گرفته و مهلت مي دهند و بعد براي اصلاح اقدام مي كنيم. در مورد دلال ها هم قطعا ما نمي پسنديم و درست نيست اما خود بهشت زهرا(س) هم عرضه سنگ دارد و قيمتش از بيرون بهتر است. بهشت زهرا تمامي تذكرات را در روز نخست خاكسپاري همراه با برگه و تراكت به خانواده داغدار اعلام مي كند كه از جمله آن معرفي استانداردهاي سنگ مزار است. در مورد مقبره هاي خانوادگي هم همين طور است و اجازه ندارند هر تصويري را روي سنگ قبر حك كنند. حتي ما سنگ قبرهايي را ديديم كه اسمش «سنگ كف دريا» است و بابت اين سنگ ها هم پول زيادي از مردم مي گيرند كه رئيس سازمان بهشت زهرا (س) براي جلوگيري از سوء استفاده از ناآگاهي و ضرر و زيان افراد، دستور داد، اين نوع سنگ ها هم كار نشود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد