كوچكترين كليساي جهان در ايران است، ولي كليدش نيست/ عكس

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

كوچكترين كليساي جهان در ايران است، ولي كليدش نيست/ عكس

كوچكترين كليساي جهان در ايران است، ولي كليدش نيست/ عكس

چند رسانه‌اي > عكس - كوچك‌ترين كليساي جهان در سرخ‌آباد سوادكوه قرار دارد كه نيازمند توجه بيشتر است.

به گزارش ايسنا، تاريخ ايران اگر چه قرن‌هاست كه با معماري اسلامي پيوند خورده، اما در گوشه و كنار كشور مي‌توانيد بناهاي كم‌نظيري از معماري غيراسلامي را هم ببينيد كه به يادگارهاي ماندني در دنيا تبديل شده‌اند. كليساي قديمي چالدران يكي از همين بناهايي است كه لقب قديمي‌ترين كليساي دنيا را هم با خود يدك مي‌كشد.

علاوه بر اين كوچك‌ترين كليساي جهان نيز در شهرستان سوادكوه با عنوان كليساي سرخ آباد مربوط به دوره پهلوي اول در روستاي سرخ آباد سوادكوه واقع شده و اين اثر در تاريخ ۷ مرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۲۷۱ به‌عنوان يكي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.

كليساي سرخ‌آباد در روبروي ايستگاه راه‌آهن سرخ آباد كنار جاده اصلي با فاصله دو كيلومتر از ورسك بر روي تونل راه‌آهن قرار دارد. اين كليسا كه در اوايل دوران پهلوي براي انجام مراسم مذهبي كاركنان راه‌آهن توسط مهندسين مسيحي ايتاليايي كه براي ساخت راه‌آهن به سوادكوه آمده بودند احداث شد، در واقع عبادتگاه آنان بود.

بر سر در اين كليسا به دليل آنكه نوشته‌اي به زبان ايتاليايي حك شده، احتمال مي‌رود مهندسين ايتاليايي آن را ساخته باشند.

اين كليسا در واقع كوچك‌ترين كليساي جهان است؛ طول و عرض اين كليسا سه در سه و با دري ورودي و دو پنجره يكي در سمت شرق و ديگري در سمت شمال است.

كليساي سرخ آباد سوادكوه با پلان مستطيل شكل در سمت شرقي جاده سوادكوه، در ۹۰ كيلومتري جنوب قائم شهر، در محل سرخ آباد قرار دارد.

كليساي سرخ آباد از آجر و گچ ساخته شده و پايين بنا نيز كاهگل و داراي پوشش حلب گالوانيزه در سقف است، كف اين بنا سيماني و ديوارهايش نيز به وسيله سيمان سفيد پوشيده شد.

كليساي سرخ آباد سوادكوه زماني تخريب شد اما با تلاش اهالي محل از خطر نابودي نجات يافت و در حال حاضر نيز در شرف ويراني است.

سال‌ها پيش كليساي سرخ آباد سوادكوه، جايگاه آخور حيوانات شد تا اينكه در تاريخ هفتم مرداد ۸۲ به ثبت ملي رسيد و با حمايت ميراث فرهنگي مرمت شد. متاسفانه تابلو راهنماي كليسا برداشته شد و كليد در ورودي آن نيز در دسترس نيست.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد