شيوه خواندن نماز استخاره

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

شيوه خواندن نماز استخاره

شيوه خواندن نماز استخاره



نماز استخاره,خواندن نماز استخاره,نماز استخاره ذات الرقاع

بعد از خواندن نماز استخاره و خير خواستن از خداوند از تصميم گرفتن انصراف نورزيد

 

نماز استخاره چيست؟

استخاره به معني خواستار رهنماي شدن از خداوند است در رابطه به عمل كردن بر يكي از دو تصميم شرعي و حلال. در مورد موضوعات فرض، حرام و مكرو استخاره لازم نيست. نماز استخاره مربوط مي شود به موضوعات مبهو (مجاز) و مستحب (تشويق شده و يا پسنديده)، كه انسان نمي داند كه بر كدام يك از آنها خير او بيشتر است.

 

در مورد خواندن نماز استخاره سوء تفاهم در اذهان بعضي مسلمانان موجود است و آن اينكه بعد از نماز استخاره و دعاي نماز استخاره توقع دارند كه در رابطه به تصميم كه پيشرو دارند خواب ببينند. اين مفكوره از نگاه شرعي كدام ثباتي ندارد، بلكه در آن امكان زيان هم ديده مي شود. زيرا شيطان مي تواند انسان را به ذريعه خواب فريب بدهد و او را از تصميمي كه در آن خير اوست دور كند.

 

نتيجه خواندن نماز استخاره به چندين شكل ظاهر شده ميتواند باشد. بطور اساسي بعد از اجراي نماز استخاره پيگير آن تصميمي شويد كه دل تان به آن زيادتر گرايش پيدا كرده باشد و در آن احساس گواهي خوش و سكون داشته باشيد. به علاوه شايد دريابيد كه در اوضاع تغيراتي رخ داده باشد كه آن را شايد منفعت و يا نقصان كار واضح گردد.

 

قابل ذكر است كه بعد از خواندن نماز استخاره و خير خواستن از خداوند از تصميم گرفتن انصراف نورزيد زيرا دلالت مي كند به نپذيرفتن هدايت از جانب خداوند. و ديگر اينكه قبل از نماز استخاره بايد دل و حواس تان پاك باشد، يعني پيش از خواندن نماز استخاره تصميم آن را نگرفته باشيد طوري كه بعد از استخاره خواهي نخواهي ملتفت پيروي آن تصميم باشيد. و اگر بعد از نماز استخاره بازهم دل تان به يكي از آن دو عمل گواهي نداد، استخاره را تكرار كنيد.

 

خواندن نماز استخاره ذات الرقاع:

دعاي نماز استخاره,اجراي نماز استخاره,شرح نماز استخاره

نماز استخاره دو ركعت بوده و سنت است

 

نماز استخاره ذات الرقاع كيفيتش چنين است كه هرگاه كارى را اراده كردى، شش ورقه آماده‏ كن، در سه ورقه بنويس:

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ خِيَرَةٌ مِنَ اللَّهِ الْعَزيزِ الْحَكيمِ لِفُلان بْنِ فُلان اِفْعَلْ

به نام خدا كه رحمتش بسيار و مهربانى‏اش هميشگى است،خيرخواهى است از خداوند عزيز حكيم فلان فرزند فلان،انجام بده.

 

و در سه ورقه ديگر بنويس:

لاتَفعَل

انجام نده

سپس آنها در زير جانماز خود مى‏ گذارى، و دو ركعت نماز به جا مى‏ آورى،چون از نماز فراغت يافتى،سجده مى‏ كنى، و در سجده صد بار مى‏ گويى:

 

اَسْتَخيرُ اللَّهَ بِرَحْمَتِهِ خِيَرَةً فى عافِيَةٍ

خير مى‏ خواهم از خداوند به رحمتش،خيرخواهى در عافيت

 

آنگاه مى نشينى و مى گويى :

اَللّهُمَّ خِرْلى وَاخْتَرْلى فى جَميعِ اُمُورى فى يُسْرٍ مِنْكَ وَ عافِيَةٍ

خداوند ابراهيم خير بخواه،و در همه امورم، در آسانى و عافيت از جانب خود خير برگزين

 

سپس ورقه اى زير جانماز را با هم مخلوط مى كنى، و يكى ‏يكى بيرون‏ مى‏ آورى، هرگاه سه افعل دنبال هم بيرون آمد، آن كار را كه اراده كرده ‏اى به جاى مى‏ آورى، و اگر سه لا تفعل بيرون‏ آمد به جا نياور،و اگر يكى افعل بيرون آمد،و ديگر لا تفعل، تا پنج ورقه بيرون بياور و به آن دقت كن، اگر سه افعل است‏ و دو لا تفعل بجا آورد، و اگر برعكس است انجام نده.

 

شيوه خواندن نماز استخاره:

نماز استخاره دو ركعت بوده و سنت است. زمان و مكان آن قيود ندارد، در هنگام روز يا شب در مسجد يا منزل مي تواند نماز استخاره خوانده شود. بعد از سوره فاتحه هر آياتي كه مي خواهد از قرآن پاك بخواند و بعد از ختم دو ركعت نماز خداوند را ثناء و صفت زياد بگويد و به پيامبر مبارك محمد (ص) درود و صلوات بفرستد و سپس دعاي ذيل را بخواند. لازم است كه متن عربي آن را ياد داشته باشيم و معني آن را بدانيم اما كساني كه به عربي آن را خوانده نمي توانند. متن دري آن را بخوانند.

 

اداي نماز استخاره,نماز استخاره,خواندن نماز استخاره

در هنگام روز يا شب در مسجد يا منزل مي تواند نماز استخاره خوانده شود

 

شرح نماز استخاره و دعاي ذيل از جابر ابن عبدالله (رض) روايت شده كه فرمودند: رسول الله (ص) ما را ياد ميداد كه نماز استخاره را در هر مورد بخوانيم ، مثل كه او سوره هاي قران را به ما ياد ميداد. مي فرمودند كه هر گاه يكي از شما در موردي گرفتن تصميمي نگراني دارد پس او را بگذاريد تا دو ركعت نماز استخاره بخواند و سپس بگويد:

 

الهي خير خود را از علم خودت مي خواهم، توانايي آنرا از قدرت خودت مي خواهم. و از خودت طلب مي كنم از سخاوت بزرگت. توانا توئي و من نا توانم. دانا توئي و من نمي دانم. و خودت عالم غيب استي.

 

الهي اگر خودت خير دين و دنيا و خير عاقبت كار مرا در اين موضوع مي بيني ( و در اين جاه ذكرآن موضوع را كند) آن را برايم مقدر گردان و آن را برايم آسان گردان و پس آن را برايم با بركت گردان. و اگر در علم خودت اين موضوع براي دين و دنيا ام و عاقبت كارم مضر است آنرا از من بر گردان و مرا از آن. و خير را بر من روا داشته باش هر جاه كه باشد و من را بر آن راضي گردان.

 

حديث صحيح بخاري شريف

شرح نماز استخاره,نتيجه خواندن نماز استخاره,اداي نماز استخاره

 با اداي نماز استخاره رضايت خداوند و خير كار خود را جويا شوند

 

خواندن نماز استخاره براي ما يك نعمت گرانبها است از جانب خداوند، يك فرصت است براي التماس به خداوند و آرزوي هدايت الهي. نماز استخاره يك تحفه است براي همه مسلمانان اما با كمال تاسف بسيار مردم از اين حقيقت پي نبردند از دوست و آشنا و والدين مشوره مي گيرند اما متوجه نمي شوند كه با اداي نماز استخاره رضايت خداوند و خير كار خود را جويا شوند.

 

لازم است كه هدايت و موفقيت خود را از دربار خداوند بخواهيم. اگر بعد از يك نماز استخاره اطمينان خاطر حاصل نشد، باز خواندن نماز استخاره را تكرار كنيد و هر بار با خشوع از تهي دل با خلوص نيت و فروتني از خداوند استدعا كنيد تا خداوند قلب تان را بطرف تصميم درست باز كند.

 

 اين صحبت را با ياد آوري يك حديث مبارك در رابطه به نماز استخاره و يك آيت از كلام پاك كه ما را دعوت مي كند تا به خداوند مهربان اعتماد كنيم. خوشبختي اولاد آدم در راضي بودن است در آن چيزي كه خداوند برايش مقدر كرده و بد بختي او نسبت به عدم استخاره و نا رضايتي در مقابل آنچه خداوند برايش مقدر كرده است.

 

گردآوري: بخش مذهبي بيتوته

منابع:

blogfa.com
erfan.ir

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد