موفق‌ترين ايرانيان مقيم خارج از كشور را بشناسيد!

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

موفق‌ترين ايرانيان مقيم خارج از كشور را بشناسيد!

در اين مطلب، به بررسي سوابق چند تن از موفق ترين افراد ايراني تبار حال حاضر جهان مي پردازيم. افرادي كه زندگي هر كدام از آن ها، مي تواند امروزه الگوي علمي بسياري از جواناني باشد.
مجله موفقيت: حكايت اين مقاله، مانند ليمويي مي ماند كه قاچ خورده و دو سه دقيقه به حال خودش كنار مانده باشد و وقتي گازش مي زني، مزه عجيبي در دهانت پخش مي شود. نمي تواني بگويي شيرين، تلخ يا ترش است؛ چون تركيبي از همه اين مزه هاست. شيرين از آن جهت كه وقتي انسان مي بيند هم وطنش، كسي كه در همين آب و خاك نازنين به دنيا آمده، رفته آن سوي دنيا و با تمام تبعيض هاي نوشته و نانوشته اي كه در كشورهاي توسعه يافته براي يك مهاجر وجود دارد، توانسته گليمش را از آب بيرون بكشد و ميان ميليون ها نفر آمريكايي و اروپايي، به قول معروف سري بين سرها درآورد، تمام وجودش غرق شادي مي شود.

اما كمي كه مي گذرد، تلخي قضيه هم تا حدودي زير زبان آدم مي آيد؛ تلخي از آن بابت كه ما نتوانستيم بعد از ده ها سال از ورود دانشگاه به ايران، هنوز عرصه اي را درست كنيم كه بچه هاي نابغه ايراني در همين كشور خودمان بمانند و در دانشگاه ها و پژوهشگاه هاي خودمان رشد كنند.

هنوز نتوانستيم عرصه اي ايجاد كنيم كه مغزهاي بي نظير دنياي كامپيوتر و آي تي، شهرك علم و فناوري پرديس را به «سيليكون ولي» آمريكا ترجيح دهند و به جاي زندگي در سياتل و لس آنجلس، تهران و اصفهان را براي زندگي انتخاب كنند. البته در سال هاي اخير فعاليت هاي خوبي از طرف كارآفرينان جوان و بعضي از مسئولان دلسوز كشوري صورت گرفته است، اما بايد قبول كنيم كه اين عرصه، هنوز جاي كار بسياري دارد.

در اين مقاله، به بررسي اجماعي سوابق چند تن از موفق ترين افراد ايراني تبار حال حاضر جهان مي پردازيم. افرادي كه زندگي هر كدام از آن ها، مي تواند امروزه الگوي علمي بسياري از جواناني باشد كه قصد مهاجرت به آمريكا و اروپا را دارند.

آندره آغاسي

جادوي نخبه هاي ايراني!

شايد كمتر كسي امروز در عالم ورزش وجود داشته باشد كه نام آندره آغاسي، اسطوره تنيس را نشنيده باشد. آندره آغاسي، پسر مانوئل آغاسي، بوكسور اروميه اي تيم ملي كشورمان است كه در سال 1970 به دنيا آمد. آندره آغاسي يكي از بزرگ ترين قهرمانان تاريخ تنيس جهان است. وي در اواخر دهه 80 و اوايل دهه 90 زمين هاي تنيس جهان را تحت سيطره مطلق خود درآورد و توانست 101 هفته مرد شماره يك تنيس جهان باقي بماند.

او فاتح هشت «گرند اسلم» است و از جمله قهرمانان انگشت شماري است كه موفق شده است به اين مقام دست يابد. وي علاوه بر مهارت بي نظيرش، به دليل سنت شكني هايش هم در دنياي ورزش جهان به شهرت رسيد. از جمله اينكه او اولين فردي بود كه به قانون سنتي تنيس با قدمت ده ها ساله اش پشت كرد و در يكي از مسابقات خاص تنيس، حاضر به پوشيدن لباس سر تا پا سفيد نشد. اتفاقي كه در نهايت باعث شد نتواند در آن مسابقه شركت كند و البته يك شوك اساسي به دنياي تنيس وارد كرد.

وي در مصاحبه هاي مختلفي به اصليت ايراني خود اشاره و درمورد آن صحبت كرده است. از جمله اين گفت و گوها مي توان به گفت و گوي وي بانشريه «فرانك فورت راوند شو» اشاره كرد. وي در اين گفت و گو در پاسخ به سوال خبرنگار در مورد اصليت ايراني خود گفت: «در ايران بستگاني دارم و ايرانيان بسياري را مي شناسم و خيلي دوست دارم بدانم پدرم كه از قهرمانان بوكس ايران بود، كجا زندگي مي كرد!» آندره آغاسي، در سال 2001 با استفني گراف آلماني، نابغه تنيس زنان، ازدواج كرد و در حال حاضر همراه همسر و دو فرزندش در شهر لاس وگاس ايالات متحده زندگي مي كند.



پروفسور عسكرزاده

جادوي نخبه هاي ايراني!

پروفسور لطفي علي عسكرزاده كه امروزه در جهان با عنوان پروفسور «لطفي زاده» يا پروفسور «زاده» شناخته مي شود، پدر منطق فازي جهان و يكي از بزرگ ترين دانشمندان قرن بيستم است. وي در سال 1310 از پدري ايراني به دنيا آمد. لطفي زاده تحصيلات متوسطه خود را در دبيرستان البرز انجام داد و مدرك مهندسي برق خود را از دانشكده فني دانشگاه تهران اخذ كرد. وي پس از آن در دانشگاه ام. آي. تي آمريكا مشغول به تحصيل شد و توانست در سال 1951مدرك  دكتراي برق خود را از اين دانشگاه دريافت كند و پس از آن به جمع استادان دانشگاه كلمبياي آمريكا پيوست.

پروفسور لطفي زاده با توجه به فعاليت هاي درخشان خود، موفق شد تا در سال 1963 رياست دپارتمان برق دانشگاه بركلي را به عهده گيرد كه در زمان خود رده بسيار بالايي در جامعه علمي آمريكا محسوب مي شد. پروفسور لطفي زاده از سال 1965 تحقيقات خود را روي نظريه اي آغاز كرد كه بعدها آن نظريه توانست تكنولوژي را در جهان به طور گسترده اي متحول كند كه آن نظريه همان منطق فازي بود.

به زبان ساده، منطق فازي اين احتمال را به كامپيوتر مي دهد كه حالتي به غير از صفر و صد را در نظر بگيرد و درواقع به نوعي منطق احتمال را وارد كامپيوترها مي كند؛ مثلا اين منطق به يك اجاق گاز اجازه مي دهد تا بفهمد كه احتمالا چند درصد از غذايي كه روي آن قرار دارد، پخته شده است. پروفسور لطفي زاده، در حال حاضر يكي از برجسته ترين دانشمندان قرن بيستم و در زمره ده دانشمند برتبر برجسته ايراني تاريخ معاصر است.



انوشه انصاري

جادوي نخبه هاي ايراني!

انوشه انصاري كارآفرين و فضانورد ايراني مقيم آمريكا، در 21 شهريور 1345 در مشهد به دنيا آمد و در سال 1363 به همراه خانواده اش به آمريكا مهاجرت كرد. وي مدرك كارشناسي خود را در رشته مهندسي الكترونيك از دانشگاه جرج ميسون و مدرك كارشناسي ارشدش را از دانشگاه جرج واشنگتن آمريكا گرفت. پس از پايان تحصيلات، انوشه وارد حوزه بيزينس ديجيتال شد و توانست در اين عرصه به موفقبت هاي چشمگيري دست يابد.
 
انوشه از بنيانگذاران شركت مخابراتي TTI در ايالات متحده است. او در سال 2000 از طرف يكي از مجلات معتبر آمريكا در حوزه كسب و كارهاي زنان به نام «زن شاغل»، به عنوان يكي از كارآفرينان برتر زن انتخاب شد. در سال 1385 سازمان فضايي روسيه اعلام كرد كه انوشه انصاري يكي از مسافران فضاپيماي سايوز روسيه خواهد بود.

 سرانجام در تاريخ 23 شهريور 1385، انوشه انصاري در قالب ماموريت سايوز ام تي 9 به فضا فرستاده شد و توانست نام خود را به عنوان اولين فضانورد ايراني در تاريخ ثبت كند. او پس از بازگشت از فضا، به فعاليت هاي تجاري خود ادامه داد و پروژه هاي موفق مختلفي را در حوزه مخابراتي اجرا كرد.

او در حال حاضر علاوه بر حضور به عنوان يكي از مديران ارشد شركت تي. تي. آي، بنيان گذار شركت «مديا پروداكشنز» نيز هست. در كنار همه اين ها انوشه انصاري به كمك همسر خود بنياد خيريه «اهورا» را در ايالات متحده راه اندازي كرده است.



پيِر اميديار

جادوي نخبه هاي ايراني!

پير اميديار، دومين ايراني ثروتمند جهان و موسس و مدير سايت E-bay (وب سايت مخصوص خريد و فروش اينترنتي) است. پير در سال 1967 در پاريس به دنيا آمد. براساس منابع مختلف كه در فضاي مجازي وجود دارد، پدر و مادر وي هر دو ايراني هستند و نام مادرش «الهه جلالي» است. پس از مدتي خانواده وي از فرانسه به آمريكا مهاجرت كردند و پير اولين برنامه كامپيوتري خود را براي كتابخانه مدرسه اي كه در آن مشغول به كار بود، نوشت.

او در سال 1988 از دانشگاه Tufts با مدرك مهندسي كامپيوتر فارغ التحصيل شد. او در چند سال بعد از آن در شركت هاي مختلفي از جمله شركت كامپيوتري «كلاريس» و شركت «اي-شاپ» مشغول به كار شد.

در سال 1995، در يكي از ملاقات هاي پير با نامزدش اتفاق افتاد كه زندگي وي براي هميشه متحول شد. در آن شب او به همراه نامزدش، پاملا، در رستوراني مشغول صرف شام بودند و پاملا كه مشغول جمع آوري يك كلكسيون از نوعي خوراكي عروسكي به نام «Pez» بود، از اينكه نتوانسته بود براي جمع كردن كلكسيونش شريكي در سان فرانسيسكو پيدا كند، گلايه مي كرد و به توصيه پير، اينترنت مي توانست اين مشكل را براي او حل كند.

بعد از آن شب، پير در وب سايت شخصي خود بخشي را درست كرد كه در آن به افراد اين امكان داده مي شد تا وسايل خود را در آن فهرست كنند. وي مي خواست از اين كار براي كامل كردن كلكسيون «Pez» همسرش استفاده كند. بعد از مدت كوتاهي، اين بخش با استقبال شگفت انگيز از سوي كاربران رو به رو شد؛ به طوري كه كاربران با ديدن فهرست كالاهاي مختلف همديگر، تصميم مي گرفتند آن ها را از يكديگر بخرند.

استقبال از اين سايت به حدي زياد شد كه پس از چند ماه پير شغل اصلي خود را رها كرد و تمام وقت خود را به اين پروژه كه براي آن وب سايت مستقل E-bay را ثبت كرده بود، اختصاص داد. در طول سال هاي بعد E-bay به قدري رونق گرفت كه در حال حاضر ميليون ها كاربر در سراسر جهان از آن استفاده مي كنند و صدها هزار كالا در آن به فروش مي رسد. پير اميديار، در حال حاضر در زمره پنجاه فرد ثروتمند در ايالات متحده آمريكاست.



علي جوان

جادوي نخبه هاي ايراني!

پروفسور علي جوان، دانشمند و مخترع مشهور بين المللي، در سال 1305، از پدر و مادري آذري در شهر تهران به دنيا آمد. وي از كودكي شيفته رياضيات بود و به بازي با اعداد علاقه خاصي داشت. علي جوان تحصيلات خود را در مقطع متوسطه در دبيرستان البرز به پايان رساند و پس از آن براي تحصيلات تكميلي وارد دانشگاه تهران شد. او پس از اخذ مدرك ليسانس براي تحصيل به آمريكا مهاجرت كرد و موفق شد در سال 1954 ميلادي، مدرك دكتراي خود را زير نظر استادش «چارلز تونز» از اين دانشگاه دريافت كند.

وي پس از مدت كوتاهي براي همكاري به موسسه تحقيقات تلفني «بل» كه جزو موسسات فوق پيشرفته در زمان خودش محسوب مي شود، دعوت شد و تحقيقات خود را در زمينه فيزيك نظري قوت بخشيد. سر انجام پس از چند سال در ساعت چهار و بيست دقيقه سحرگاه 20 دسامبر، جوان و دو تن از همكارانش موفق شدند براي اولين بار پديده «ليزر گازي» را به ثبت برسانند.

 جوان براي اولين بار، از طريق يك تلفن اين پديده نوظهور را امتحان كرد و توانست با استفاده از ليزريك تماس تلفني برقرار كند. اتفاقي كه در زمان خود، پيشرفتي شگفت انگيز در عرصه علم و تكنولوژي محسوب مي شد؛ پس از كشف اين ليزر قرمزرنگ كه از تركيب دو گاز «نئون» و «آرگون» به دست مي آمد، پيشرفت هاي بسيار زيادي در صنعت و تكنولوژي صورت گرفت.

پروفسور جوان در سال 2007 به عنوان دوازدهمين فرد باهوش جهان انتخاب شد. «علي جوان» كه اين روزها در آستانه 90 سالگي است، همچنان از تحقيق و پژوهش دست برنداشته و بر روي پروژه هاي تحقيقاتي بسيار عظيم كه مبناي آن، تغيير حامل جريان در مدارها از الكترون ها به فوتون هاست، مشغول به كار است.



مريم ميرزاخاني

جادوي نخبه هاي ايراني!

پروفسور مريم ميرزاخاني رياضي دان مشهور ايراني است كه امروزه يكي از بزرگ ترين زنان رياضي دان تاريخ است. مردم در 13 ارديبهشت 1356 در تهران به دنيا آمد. تحصيلات متوسطه خود را در دبيرستان فرزانگان تهران در رشته رياضي فيزيك به اتمام رساند. او اولين دختري بود كه توانست با كسب مدال طلاي المپياد رياضي كشوري به تيم ملي المپياد رياضي ايران كه عموما از آن به عنوان يك رشته پسرانه ياد مي شود، راه يابد.

پس از راهيابي به تيم ملي رياضي ايران، ميرزاخاني موفق شد براي دو دوره پياپي مدال طلاي المپيادهاي جهاني 1994 هنك كنگ و 1995 كانادا را به دست آورد. مريم ميرزاخاني اولين فردي در تمام تاريخ است كه موفق شده در يك المپياد رياضي به تمام سوالات به طور كامل پاسخ دهد و نمره كامل (42 از 42) را به دست آورد.

ميرزاخاني تحصيلات خود را در رشته رياضي تا مقطع كارشناسي در دانشگاه صنعتي شريف ادامه داد و پس از آن براي ادامه تحصيل به كشور آمريكا مهاجرت كرد. وي در آنجا در رشته رياضي ادامه تحصيل داد و مدرك دكتراي خود را از دانشگاه هاروارد اخذ كرد. ميرزا خاني پس از آن در دانشگاه استنفورد مشغول به تدريس و تحقيق شد و توانست در 31 سالگي به بالاترين درجه علمي برسد و استاد تمام يا پروفسور شود.

از زمان ورود ميرزاخاني به هاروارد، درخشش خيره كننده او مشخص شد. رساله دكتراي مريم ميرزاخاني در زمينه هذلولي ها مورد تمجيد بسياري از رياضي دانان قرار گرفت؛ پس از آن ميرزاخاني از طرف مجله «پاپيولار ساينس» آمريكا به عنوان يك محقق جوان و برجسته مورد تمجيد قرار گرفت.

 در سال 2009 ميرزاخاني موفق شد جايزه معتبر «بلومنتال» را براي تحقيقات خود به دست آورد. اما اوج درخشش ميرزاخاني در سال 2014 رقم خورد. جايي كه مريم به عنوان يكي از برندگان جايزه «فيلدز» كه در دنياي رياضيات معتبرترين جايزه است و از آن به عنوان «نوبل رياضيات» ياد مي شود، معرفي شد.

 ميرزاخاني اولين زني بود كه در طول تاريخ توانست اين جايزه را به دست آورد. كسب اين جايزه توسط يك زن ايراني با بازتاب هاي وسيع در سطح جهان همراه بود. هم اكنون مريم ميرزاخاني در دانشگاه استنفورد به عنوان مدرس و پژوهشگر به ادامه فعاليت هاي علمي خود مشغول است.
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد