مسافران در زمستان اين نكات را فراموش نكنند

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

مسافران در زمستان اين نكات را فراموش نكنند

مسافران در زمستان اين نكات را فراموش نكنند

زمستان رانندگي

مسير را دقيق بشناسيد و اطلاعات هواشناسي را نقطه به نقطه كنترل كنيد. اينترنت مي‌تواند منبعي فوق‌العاده براي بررسي وضعيت هوا باشد. اطلاعات راهداري را هرگز فراموش نكنيد. در تمام جاده‌ها راهدارخانه‌هايي هست كه اطلاعات جزئي و دقيق را خيلي سريع به مركز مخابره مي‌كنند. چه قبل از حركت و چه حين حركت، اطلاعات جاده را بگيريد. در روزهاي برفي توجه ويژه‌اي به بهمن كنيد. اغلب انسداد مسيرها در زمستان در نقاط كوهستاني و به دليل سقوط بهمن يا سنگ اتفاق مي‌افتد.

آب فراوان بخوريد. ممكن است به نظر برسد كه در هواي بسيار سرد، كم‌آبي بدن نامحتمل است. با اين حال ولي مطالعات نشان داده كه حتي يك الي دو درصد افت وزن، به خستگي و كاهش سطح هوشياري فرد منجر مي‌شود، دو اتفاقي كه هنگام رانندگي در هواي بسيار سرد ممكن است كشنده باشد. آب كافي هم براي مسير و هم براي مقصد همراه داشته باشيد. توجه كنيد كه آب را داخل ماشين بگذاريد و نه صندوق عقب. چراكه در هواي بسيار سرد، امكان يخزدگي آب در صندوق وجود دارد.

به اندازه كافي غذا بخوريد. در روزهاي سرد بدن شما به مواد مغذي بيشتري نسبت به روزهاي گرم نيازمند است. از آب‌نبات‌ها و شكلات‌هايي كه قندشان سريع آزاد مي‌شود، حتي‌الامكان اجتناب كنيد. ساندويچ، ميوه و حتي كنسروهاي غذايي انتخاب‌هاي بهتري هستند. علاوه بر خوراك روتين، مقداري غذاي پرانرژي و آب هم در يك جاي گرم ماشين زاپاس داشته باشيد تا اگر براي ساعاتي در جاده گير افتاديد، بتوانيد رفع نياز كنيد.

يك پك لوازم زمستاني جمع و جور كنيد و در ماشين بگذاريد. در اين پك چيزهايي مثل ضديخ، پتو، چراغ‌قوه، شمع، كبريت، ريسمان كلفت، يك راديوي كوچك و ماده يخ‌زداي شيشه (هيچ وقت يخ شيشه‌ها را با آب گرم باز نكنيد، به سرعت خيلي شديدتر از قبل دوباره يخ مي‌زند) ضروري است.

آهسته برانيد. يك دستورالعمل كلي اين است كه در وضعيت برفي، سرعت خود را حداقل ۵۰ درصد از حالت عادي كمتر كنيد. سر خوردن روي برف‌ها شايد در آگهي‌هاي بازرگاني هيجان‌انگيز به نظر برسد، اما براي وسيله نقليه شما ممكن است به قيمت جانتان تمام شود! توصيه مهم ديگر اين كه بيش از اندازه هم آهسته نرانيد. اتومبيل شما براي حركت روي برف به يك شتاب و قدرت حداقلي احتياج دارد.

اعتماد به نفس داشته باشيد. همه لحظات رانندگي شما در جاده‌هاي لغزنده حائزاهميت است. گاهي حتي يك حركت اضافي ممكن است شما را به موقعيت خطر ببرد. عصبانيت و استرس مي‌تواند با ايجاد حركات اضافه، رانندگي شما را با مشكل مواجه كند. آرام باشيد و مطابق آموخته‌ها در جاده برفي حركت كنيد.

نحوه كنترل اتومبيل هنگامي كه سر مي‌خورد را حتما ياد بگيريد. در جاده‌هاي برفي يا يخزده، از ترمز كردن بپرهيزيد. ضربه زدن به ترمز روي يخ، چرخ‌ها را قفل مي‌كند و باعث لغزش و سر خوردن بيشتر مي‌شود. در جهتي حركت كنيد كه قسمت عقب خودرو، سر مي‌خورد (فرمان را به همان طرف بچرخانيد) و هر زمان خودرو به حالت مستقيم درآمد، در جهت دلخواه خود حركت كنيد. خيلي آهسته روي ترمز فشار دهيد تا از سرعت خودرو كاسته شود يا آرام روي پدال گاز فشار دهيد تا خودرو به حركت خود ادامه دهد. از سبقت گرفتن بپرهيزيد. چرخاندن فرمان به مقدار زياد، ضربه‌اي به عقب خودرو مي‌زند كه موجب سر خوردن آن مي‌شود و خودرو در جهت عكس حركت برمي‌گردد. خودرو را در حالت دنده نگه داريد و از خلاص كردن آن بپرهيزيد، زيرا ماندن در اين حالت، به كم شدن سرعت كمك مي‌كند و حداكثر كنترل را به راننده مي‌دهد. از برداشتن پاي خود از روي پدال گاز، به طور ناگهاني خودداري كنيد. گاز را بايد به طور متعادل نگه داشت تا از سر‌خوردن خودرو در اين وضعيت جلوگيري به عمل آيد.

باد لاستيك را تنظيم كنيد. هواي سرد فشار گاز درون لاستيك شما را كاهش مي‌دهد، بنابراين باد لاستيك‌ها را كنترل و تنظيم كنيد. اگر از برف و يخبندان بودن جاده مقصد اطمينان داريد، بهتر است بدون لاستيك‌هاي يخ شكن عازم سفر نشويد. لاستيك‌هاي سائيده شده بزرگ‌ترين عامل سرخوردن و تصادف و خطر در جاده‌هاي يخبندان و برفي هستند. زنجير چرخ را هم فراموش نكنيد. سعي كنيد از زنجير چرخ‌هايي استفاده كنيد كه بستن‌شان راحت‌تر است. در دماي سرد، راندمان دست‌ها پايين مي‌آيد و اگر قرار باشد زمان زيادي را صرف بستن زنجير كنيد، دستتان آسيب مي‌بيند. زنجيرچرخ‌هاي جديد با عنوان كمربندي در بازار ايران بفروش مي‌رسند، بستن اين زنجيرها بسيار راحت‌تر از نمونه‌هاي قديمي است.

توقف و استراحت را فراموش نكنيد. مسافرت زمستاني بسيار بيشتر از رانندگي در تابستان آدم را خسته مي‌كند. بنابراين سعي كنيد هر يك ساعت يك بار يا حداكثر دو ساعت يك بار، در جاي مناسب توقف و كمي استراحت كنيد. حتي شايد فرصت كنيد يك آدم برفي هم بسازيد! در حالت عادي فقط پنج دقيقه استراحت مي‌تواند سطح هوشياري شما را در حد قابل قبولي افزايش دهد.

اگر آسيب ديديد داخل ماشين بمانيد. در تصادف‌هاي متوسط كه خودرو آسيب متلاشي‌كننده نمي‌بيند يا حتي در جراحت‌هاي سطحي، سعي كنيد تا زمان رسيدن كمك، در همان محيط گرم ماشين بمانيد. فقط حواستان باشد كه اگزوز خودرو به وسيله برف، يخ يا هر چيز ديگر مسدود نشده باشد. انسداد اگزوز سبب ورود منوكسيدكربن به داخل ماشين مي‌شود و بسيار خطرناك است.

اگر مجبور به رانندگي در جاده‌هاي برفي و زمستاني هستيد، براي كار يا براي مسافرت با كسب آمادگي و دانش رانندگي در اين جاده‌ها، كاري كنيد كه از رانندگي لذت ببريد. جنگ با سرمازدگي در ميان توده‌هاي برف و يخ، قطعا سرنوشت تعداد بسيار محدودي از مسافران زمستان است، اما اگر دقت نكنيد، معلوم نيست كه شما يكي از همان تعداد اندك نباشيد.

منبع: ايران ويج

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد