خطرناك ترين نوع ازدواج را بشناسيد!!

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

خطرناك ترين نوع ازدواج را بشناسيد!!

خطرناك ترين نوع ازدواج را بشناسيد!!

سرويس زناشويي جوان ايراني - بخش دانستنيهاي قبل از ازدواج:

 

ازدواج يكي از بزرگترين مراحل زندگي براي هر دختر و پسري است

 

ازدواج يكي از بزرگترين مراحل زندگي براي هر دختر و پسري است و يكي از نكات براي داشتن يك ازدواج خوب، انتخاب صحيح همسر است. برخي از ازدواج ها كه در اين دوره و زمانه رواج پيدا كرده است جزو دسته ازدواج هاي خطرناك هستند.

در دنياي مدرن و پرسرعت امروز، بسياري از افراد از طريق اينترنت و سايت‌هاي همسريابي، شريك زندگي خود را جست‌و‌جو مي‌كنند و مي‌خواهند در اندك زماني به يار دلخواه برسند. اين نوع آشنايي، بسيار آسان است، اما آيا مي‌توان با اين روش به عشق واقعي و با دوام دست يافت و آيا ازدواج‌هايي كه بر پايه آشنايي اينترنتي و از طريق سايت‌هاي همسريابي صورت مي‌گيرد، پايدار خواهد بود؟ براي رسيدن به پاسخ معقول بايد مفهوم عشق واقعي و عميق و همچنين زندگي پايدار بين زن و مرد را بررسي كرد و اين كه آيا در قرارهاي اينترنتي چنين مهر و محبتي پيدا مي‌شود؟
 
عشق واقعي براي داشتن زندگي مشترك مناسب
فعاليت واقعي و عميق انسان در هر زمينه موجب رفاه و تعالي و بالندگي در او مي‌شود و مي‌تواند شخصيت او را شكل دهد و اثري طولاني روي زندگي‌اش داشته باشد، اما فعاليت سطحي، علاوه بر اين كه محدود و گذراست، اگر بيش از حد به آن پرداخته شود، پيامدهاي منفي در زندگي انسان به وجود مي‌آورد.

براي تشخيص تفاوت پديده‌هاي عمقي و سطحي در قلمرو عاطفه و محبت بايد بين شدت علاقه و عمق آن تفاوت قائل شد. البته اين تمايز را مرد و زن به‌ندرت درك مي‌كنند كه بسياري مواقع مشكل‌ساز مي‌شود. شدت علاقه در يك لحظه پديدار مي‌شود و خيلي زود از بين مي‌رود و مي‌توان از آن به احساس شهواني تعبير كرد، اما عمق علاقه طولاني است و تجربه آن، فرد را به رشد و بالندگي مي‌رساند.
 
سايت‌هاي اينترنتي و ازدواج پايدار
هركس براي انتخاب همسر مناسب بايد روي ويژگي‌هاي شخصيتي و ارزش‌هاي فرد مورد نظر متمركز شود و مناسب‌ترين فرد را انتخاب كند. سايت‌هاي همسريابي به كاربران خود وعده دو اقدام مهم را مي‌دهند: اول اين كه به افراد كمك مي‌كنند تا گزينه‌هاي بسياري براي انتخاب داشته باشند و دوم اين كه ازدواج آنها طولاني و بادوام خواهد بود. در مورد وعده اول، شكي نيست كه درست مي‌گويند. اين سايت‌ها با تبليغات و ترفندهايي كه به كار مي‌برند، مي‌توانند تعداد بي‌شماري از افراد جوياي همسر را به سمت خود جذب كنند. بنابراين هركس، گزينه‌هاي بسيار زيادي در اختيار خواهد داشت و مي‌تواند ظاهرا كسي مطابق ميل خود را بيابد، اما در‌خصوص وعده دوم ترديد بسياري است و جاي بحث و گفت‌وگو دارد.


در اين خصوص كارشناسان و مشاوران خانواده بسيار هشدار داده‌اند. دكتر تبريزي، متخصص مشاوره و روان‌درماني مي‌گويد: اگر افراد بخواهند تنها به‌وسيله ارتباط و گفت‌وگوي اينترنتي، همسر آينده خود را انتخاب كنند، هرگز شناختي نسبت به هم پيدا نمي‌كنند. مشاوران خانواده تحت هيچ شرايطي به افراد توصيه نمي‌كنند كه تنها با تكيه به اطلاعات اينترنتي براي خود زوج پيدا كنند. اين كارشناس ادامه مي‌دهد: فردي كه در اينترنت ديده مي‌شود، مي‌توان به كوه يخي كه در اقيانوس قرار دارد و تنها بخشي از آن بيرون است، تشبيه كرد.

 

ما فقط همان قسمت اندك را مي‌بينيم و قسمت‌هاي زيرين آن از ديدمان پنهان مي‌ماند. بنابراين آشنايي اينترنتي براي انتخاب همسر كافي و جالب نيست. تبريزي توصيه مي‌كند: افراد براي انتخاب همسر بايد آشنايي نزديك داشته باشند و در عين حال، خانواده‌هاي يكديگر را از نظر مسائل فرهنگي و روابط اقتصادي بشناسند و دو نفر بررسي كنند كه آيا از لحاظ خانوادگي با يكديگر سنخيت دارند يا خير. در غير اين صورت ازدواجشان موفق نخواهد بود.

 

 

خطرناك ترين نوع ازدواج

برخي از ازدواج ها كه در اين دوره و زمانه رواج پيدا كرده است جزو ازدواج هاي خطرناك هستند

 

طلاق يا زندگي پر از عذاب
دكتر وكيلي، روان‌شناس، مدرس دانشگاه در‌خصوص رواج اين سايت‌ها مي‌گويد: در چند سال اخير، سايت‌هاي همسريابي بسيار رواج پيدا كرده‌اند و افراد براي پيدا كردن فرد مناسب خود در اين سايت‌ها ثبت‌نام مي‌كنند. اين افراد معمولا اطلاعات صحيحي درباره سن، وضعيت تحصيلي، شرايط خانوادگي و اقتصادي و اين قبيل موارد به يكديگر منتقل نكرده و بر‌اساس همين اطلاعات نادرست، ارتباطي كاملا مجازي و غيرواقعي برقرار مي‌كنند. وقتي اين ارتباط ادامه پيدا مي‌كند، وابستگي عاطفي بين آنها ايجاد مي‌شود و پس از ايجاد وابستگي، كم‌كم به فكر آشنايي بيشتر و در نهايت ازدواج مي‌افتند و در اين شرايط، خانواده‌هاي خود را در جريان قرار مي‌دهند. برخي افراد ممكن است اطلاعات غلطي را كه داده‌اند، اصلاح كنند اما برخي ديگر چنان درگير روابط احساسي مي‌شوند كه نمي‌توانند حقايق را بگويند يا ارتباط ايجاد شده را قطع كنند و با همان اطلاعات غلط با يكديگر ازدواج مي‌كنند. اين ازدواج برپايه رابطه احساسي صورت مي‌گيرد و وقتي از لحاظ عقلاني، دختر و پسر متوجه تفاوتشان مي‌شوند، زندگي‌شان به مخاطره مي‌افتد.

تبريزي نيز مي‌گويد: آن بخش از ناشناخته‌هاي شخصيتي افراد كه در ارتباط اينترنتي مشاهده نشده، ناسازگاري زناشويي به وجود مي‌آورد كه منجر به جدايي مي‌شود و اگر برخي افراد هم از طلاق وحشت داشته باشند و به خاطر حرف مردم طلاق را انتخاب نكنند، عمري را با ناراحتي سپري خواهند كرد.
 
علت رواج ازدواج اينترنتي
تبريزي در‌خصوص اين كه چرا جوانان براي يافتن همسر سراغ سايت‌هاي اينترنتي همسريابي مي‌روند، معتقد است: از آنجا كه امكان ارتباط بين دخترها و پسرها بسيار كم است و افراد در مكان‌هاي بسيار محدود مي‌توانند يكديگر را ببينند و بشناسند، ناچار به راه‌هايي متوسل مي‌شوند كه از آن راه بتوانند با افراد بيشتري آشنا شوند و از ميان اين افراد، انتخاب معقول خود را پيدا كنند.

وكيلي علاوه بر دليل فوق، دلايل ديگري را نيز برمي‌شمارد، از‌ جمله اين‌ كه: روش معرفي سنتي كه قبلا افرادي، خانواده‌هاي دختر و پسر را به يكديگر معرفي مي‌كردند، بسيار كم شده است. درشهرهاي كوچك هنوز اين روش رواج دارد، اما در شهرهاي بزرگ اين اتفاق كمتر مي‌افتد. مساله ديگر اين كه افرادي كه به اين شكل آشنا مي‌شوند، در مهارت‌هاي اجتماعي و ارتباطي بسيار ضعيف و آدم‌هايي كمرو هستند. آنها نمي‌توانند همسر مناسب خود را پيدا كنند يا بتوانند با او صحبت و ارتباط برقرار كنند. از آنجا كه آنها در ارتباط اينترنتي صرفا با تايپ مشخصات سروكار دارند و بيشتر از طريق گپ اينترنتي رابطه شكل مي‌گيرد، راحت‌تر مي‌توانند با فردي در دنياي مجازي ارتباط برقرار كنند. البته همين افراد به دليل فقدان مهارت اجتماعي و ارتباطي، بعدها در زندگي زناشويي به مشكل برخورد كرده و نمي‌توانند احساسات و افكار خود را بازگو كنند.
 
سرعت در همسريابي
برخي كارشناسان، علت افزايش علاقه به آشنايي اينترنتي را سرعت موجود در دنياي امروز مي‌دانند. در حقيقت، سرعت فضاي مجازي و سايبري بسيار بيشتر از فضاي واقعي است و انسان امروز، معتاد سرعت و قرار گرفتن در برابر سيلي دائمي از اتفاقات در جامعه سايبري مي‌شود و از اين كه براي كار و فعاليت زندگي وقت بگذارد، بيزار است. او كه دنبال تغييرات با سرعت زياد است، حتي دوستي و مهر و محبت و همسر آينده خود را هم مي‌خواهد از طريق اينترنت و در كمترين زمان ممكن پيدا كند، اما متاسفانه فراموش كرده براي داشتن عشق و علاقه عميق به فردي كه قرار است شريك و همدم زندگي‌اش شود، به وقت و زماني كافي نياز دارد.

يكي ديگر از معايب ملاقات اينترنتي اين است كه هر‌كس ممكن است ملاقات‌هاي اينترنتي متعددي داشته باشد تا به اصطلاح بتواند افراد ديگر را نيز بررسي و شناسايي كند. ادامه دادن چنين رفتاري نه‌تنها جلوي علاقه‌مند شدن افراد به يكديگر را مي‌گيرد، بلكه نمي‌تواند به داشتن رابطه طولاني منجر شود، چرا كه آنها به اين نوع قرارها معتاد شده و مدام دنبال گزينه‌اي بهتر از قبلي هستند. استمرار براي پيدا كردن يك فرد ايده‌آل و مطلوب‌تر از قبلي، خطر بسيار بزرگي براي فرد محسوب مي‌شود و حتي اگر با فردي وارد رابطه‌اي شود، ممكن است نتواند از عادت بد خود دست بردارد و بازهم دراينترنت به دنبال دوست باشد. نتيجه اين كه به‌وسيله اينترنت مي‌توان با بي‌شمار افراد ارتباط برقرار كرد، اما هرگز نمي‌توان درگير يك رابطه سالم عاطفي و بادوام شد.

منبع : sara.jamejamonline.ir

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد