عيد كجا بروم؟

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

عيد كجا بروم؟

عيد كجا بروم؟



جاذبه هاي گردشگري عيد،سفر رفتن در عيد نوروز

بهترين فصل سال براي سفر، بهار است

 

 اسفند هميشه پر سر و صداتر از عيد است؛ شلوغي و ترافيكش يك طرف و هجوم حاجي فيروزهايش هم طرف ديگر. اما مهم‌ترين دل‌مشغولي اسفند برنامه ريزي براي عيد است؛ وسط خانه تكاني، خريد آجيل و كيف و لباس نوي نوروز حتما از خودتان پرسيده‌ايد كه «عيد كجا بروم؟». بهترين فصل سال براي سفر، بهار است كه خوشبختانه با تعطيلات نوروز بهانه براي بستن كوله بار و كشف ناشناخته‌ها تكميل مي‌شود.

 پس بهتر است شما هم فرصت را از دست ندهيد و با يك انرژي صد در صد به استقبال نو شدن برويد. اگر بهانه‌هاي شلوغي، گراني و بي حوصلگي را براي خودتان شمرده‌ايد و فكر سفر را از سرتان بيرون كرده‌ايد بهتر است نگاهي به صفحات داخلي بيندازيد؛ ما همه تلاشمان را براي وسوسه كردن شما به كار بسته‌ايم تا امسال را متفاوت شروع كنيد، چون اعتقاد داريم «سالي كه نكوست از بهارش پيداست».

اگر به دنبال هيجان هستيد و دوست داريد آدرنالين خونتان بالا بزند و يا اگر به دنبال آرامش مطلق هستيد و دلتان مي‌خواهد روي شن‌هاي طلايي رنگ دراز بكشيد و به آبي بي كران خيره شويد همراه ما باشيد تا شما را به مقصدتان برسانيم. در ضمن فراموش نكنيد كه نوروز جشن نو شدن طبيعت است پس چرا ما نو شدنمان را جشن نگيريم؟

گردشگري در پناه درياچه اروميه
سفرمان را از اروميه، استان آذربايجان غربي آغاز مي‌كنيم. استان آذربايجان غربي يكي از ۳۱ استان كشور است كه در شمال غربي ايران قرار دارد. مركز اين استان شهر اروميه، يكي از بهترين و زيباترين مناطق گردشگري ايران است كه جزء 19 شهر تاريخي ايران در يونسكو به ثبت رسيده است.

بعضي از مورخان اعتقاد دارند كه اروميه زادگاه زرتشت در ايران است. اين استان با داشتن حدود هزار كيلومتر راه اصلي و بزرگراه، شمالي‌ترين نقطه استان (مرز بازرگان) تا جنوبي‌ترين منطقه آن (بوكان) را به هم متصل مي‌كند. به همين دليل استان آذربايجان غربي يكي از بهترين استان هايي است كه دسترسي را به ساير نقاط كشور مهيا ساخته است.

جاذبه هاي گردشگري عيد،سفر رفتن در عيد نوروز

اروميه، يكي از بهترين و زيباترين مناطق گردشگري ايران است

 
استان آذربايجان غربي مكان‌هاي تفريحي و گردشگري بسياري دارد. از جمله مكان‌هاي طبيعي و گردشگري آن مي‌توان به درياچه اروميه، آبشار شملكان اروميه، غار كهريز، جزيره اشك، پيست اسكي خوشاكوه، غار تمتمان، كوه دالامپر، پارك تخم‌مرغي اروميه، سد شهر چاي، آبشار سوله دوكل، چشمه آبگرم هفت آباد و ييلاق سيلوانا اشاره كرد.

قلعه هلاكوخان، قلعه اسماعيل آقا، كليساي سورپ پطروس، كليساي مارگيوگيز، كليساي ننه مريم، مسجد منار، بناي سه گنبد، مدرسه هدايت و قلعه بردوك نيز از جمله مكان‌هاي تاريخي اين شهر هستند.

 اگر اهل خريد و بازارگردي هستيد، اروميه يكي از بهترين مكان‌ها براي بازارگردي و خريد است چرا كه اين شهر چندين بازار از جمله بازارهاي خيام، تاناكوراي اروميه و خليج اروميه و همچنين بازارچه مرزي سرو را در خود جاي داده است.


چارق زنجاني پاي گردشگران ايراني
بعد از اروميه وقت آن رسيده كه مسير سفرمان را به زنجان تغيير دهيم. زنجان از بزرگ ترين شهرهاي شمال غرب ايران به حساب مي‌آيد. اين استان از نظر آب و هوايي از شهر‌هاي چهار فصل ايران است كه تنوع آب و هوايي بسياري دارد و معمولا تابستان‌هايش معتدل و زمستان‌هاي سرد است.

رشته بلاماش، قيقناق، كوفده يا كوفته، آغوز يا بلاما، اييردك، سوزمه، كاله جوش، انواع دلمه‌ها، اريشته آشو (آش رشته)،  بوغدا آشو (آش گندم)، تورش آشو، (آش ترش)، سوت آشو (شير برنج)، قوروت آشو (آش كشك) و يارما آشو (آش بلغور) از جمله غذاهاي معروف اين شهر است. مجموعه توريستي گاوازنك يكي از پرطرفدارترين تفريح‌گاه‌هاي شهر زنجان است كه از مهم‌ترين و زيبا‌ترين اماكن گردشگري اين شهر به حساب مي‌آيد.

 از جمله اماكن تاريخي اين شهر كاروانسراي سنگي زنجان است كه قديمي‌ترين اثر تاريخي در اين شهر به شمار مي‌رود. از جمله مكان‌هاي تاريخي كه يكي از بهترين‌ها براي دوستداران خريد صنايع دستي به شمار مي‌آيد، بازار تاريخي زنجان است كه طولاني‌ترين بازار سرپوشيده ايران ناميده مي‌شود.

جاذبه هاي گردشگري عيد،سفر رفتن در عيد نوروز

استان زنجان از نظر آب و هوايي از شهر‌هاي چهار فصل ايران است كه تنوع آب و هوايي بسياري دارد


سراي ملك، كه در قلب بازار تاريخي زنجان خودنمايي مي‌كند يكي از جاذبه‌هاي گردشگري اين بازار محسوب مي‌شود. موزه رختشوي خانه، موزه مردان نمكي،‌ پل مير بهاالدين، عمارت ذوالفقاري و كاروانسراي دخان از جمله مكان‌هاي معروف اين شهر است.

 چاقوي هر چند نمي‌تواند سوغاتي مناسب براي يك گردشگر باشد اما چاقوي زنجان به سبب ظرافت و دوامش هميشه معروف بوده است. البته سوغاتي‌هاي ديگري نيز از جمله جاجيم و چارق در ميان زنجاني‌ها معروف است. چارق كه يكي از صنايع دستي و سوغاتي‌هاي معروف زنجان است نوعي كفش يا پاپوش زنانه از جنس چرم است كه با دست دوخته مي‌شود. 

 
قزوين، رتبه اول آثار تاريخي در ايران
پس از زنجان  و گذراندن اوقاتي در اين شهر چهار فصل بد نيست كه سري به قزوين بزنيم. قزوين هرچند در برابر بسياري از استان‌هاي كشور كوچك به نظر مي‌رسد اما به خاطر حضور پررنگش در تاريخ ايران اماكن تاريخي زيادي دارد. قزوين پايتخت خوش نويسي و شهر آب انبارها ناميده مي‌شود و  به دليل داشتن باغستان‌هاي وسيع، لقب شهر پاك ايران را هم به خودش اختصاص داده است.

اگر ايام عيد به قزوين سفر كرديد حتما طعم معروف‌ترين غذاي قزويني‌ها يعني قيمه نثار را بچشيد. اگر اهل خريد سوغات يا يادگاري از شهرها و استان‌هاي ايران هستيد، منبت كاري، نقاشي پشت شيشه و خوش‌نويسي و خطاطي‌هاي شهر قزوين يكي از بهترين سوغاتي‌هاي ماندگار اين شهر به حساب مي‌آيد. اما نان گردويي و باقلواي سه رنگ قزويني از جمله سوغاتي‌هاي خوشمزه قزوين به شمار مي‌آيند.

اگر عاشق ايران قديم و سفر به تاريخ ايران هستيد، قزوين بهترين مكان تاريخي ايران محسوب مي‌شود. با سفر به اين شهر تاريخي مي‌توانيد طعم قدم زدن در اولين خيابان‌هاي سرزمين‌تان را تجربه كنيد.

خيابان سپه يكي از قديمي‌ترين خيابان‌هاي ايران است كه هنوز هم تاريخ چندين ساله ايران را با خود يدك مي‌كشد. از مهم‌ترين جاذبه‌هاي اين شهر مي‌توان به پارك ملي باراجين كه بزرگ‌ترين پارك جنگلي كشور است اشاره كرد.

  قلعه الموت كه نيز يكي از منحصربه‌فردترين قلعه‌هاي ايران است و ديدنش خالي از لطف نيست. همچنين سراي سعدالسلطنه كه در اطراف قزوين قرار دارد يكي از بزرگ‌ترين كاروانسراهاي سرپوشيده دنياست، آب انبار سردار بزرگ كه بزرگ‌ترين آب انبار تك گنبدي جهان است، كليساي كانتور كه كوچك‌ترين كليساي ايران ناميده مي‌شود، از جمله مكان‌هاي معروف تاريخي شهر قزوين به حساب مي‌آيند.

جاذبه هاي گردشگري عيد،سفر رفتن در عيد نوروز

 قزوين به دليل داشتن باغستان‌هاي وسيع، لقب شهر پاك ايران را هم به خودش اختصاص داده است


همچنين تپه زاغه، درياچه بي نظير اوان، حمام و موزه قجر، موزه چهلستون، حسينيه اميني‌ها ، درخت خونبار زرآباد و برج‌هاي دوقلوي خرقان از جمله ساير جاذبه‌هاي گردشگري شهر و استان قزوين است.

قزوين همسايه تهران است و از همين رو به واسطه اين همجواري‌اش دروازه‌اي مشترك و قديمي‌دارند كه مي‌تواند بهترين مكان تاريخي و گردشگري براي خاتمه سفر به قزوين باشد. از چهار دروازه ورودي به شهر قزوين اكنون تنها دو دروازه باقي مانده كه دروازه تهران يكي از مكان‌هاي تاريخي مشترك بين تهران و قزوين محسوب مي‌شود.  


تهران تركيبي از قديم و جديد
سفر بعدي ما به تهران است. پايتخت اقوام ايراني. تهران تمامي‌اقوام ايران را از كرد و بلوچ تا فارس و لر در خود جاي داده است. تهران يكي از شهرهايي است كه ايام نوروز بهترين فرصت براي گشت و گذار و سير و سياحت است چرا كه در اين ايام تهرانيان خسته از زندگي شهر نشيني تهران را به مقصد شهرهاي ديگر ترك مي‌كنند.

 تهران شهري است كه از تركيب همگون بناهاي كهن، مسجدهاي باشكوه، عمارت‌هاي مجلل، پارك‌هاي مصفا و بناهاي مدرن تشكيل شده است.

با اين كه تهران به عنوان يك شهر تاريخي در ميان ايرانيان شناخته شده نيست، اما سفر به اين شهر جاذبه‌هاي گردشگري مختص خود را دارد. تهران در اصل شهر تقابل سنت و مدرنيسم است. تهران نه تنها پر از برج و باروهاي لوكس و مدرن است بلكه خاطرات تهران قديم را در دل نهفته دارد.

 بازار تهران بهترين مكان براي بازسازي خاطرات قديم است. خيابان‌هاي سنگ فرش شده، مساجد قديمي، كالسكه و ماشين دودي، عمارت و بازارهاي مسقف همه زنده كننده گذشته تهرانند.

جاذبه هاي گردشگري عيد،سفر رفتن در عيد نوروز

 تهران يكي از شهرهايي است كه ايام نوروز بهترين فرصت براي گشت و گذار و سير و سياحت است


علاوه بر اين تهران جاذبه‌هاي گردشگري ديگري نيز دارد. مثل كاخ موزه نياوران، برج آزادي، موزه حيات وحش و طبيعت دارآباد، كاخ موزه‌هاي سعدآباد، موزه تماشاگه زمان، دارالفنون، باغ موزه قصر، موزه آبگينه و سفالينه‌هاي ايران، موزه ملي ايران، سر در باغ ملي، موزه فرش ايران و كاخ موزه گلستان.

از نماد‌ها و جاذبه‌هاي مدرن تهران هم مي‌توان به برج ميلاد، پل طبيعت و انواع و اقسام پاساژهاي مدرن و لوكس اشاره كرد. درياچه خليج فارس، بوستان آب و آتش و بام تهران هم از جاذبه‌هاي مهم تفريحي اين شهر محسوب مي‌شوند. البته شهربازي و پارك ژوراسيك هم مي‌تواند يك روز پر هيجان را براي شما رقم بزند.   

 

سمنان، شهر ناشناخته
سمنان مقصد بعدي ما در اين سفر نوروزي است. سمنان يكي از شهرهاي ناشناخته در صنعت گردشگري ايران است و از همين رو هتل‌هاي زيادي براي اقامت مسافران ندارد. از آنجايي كه سمنان در جنوب رشته كوه البرز و شمال دشت كوير واقع شده يكي از ناب‌ترين مناظر را براي شما  رقم مي‌زند چرا كه مي‌توانيد از نزديك كوير، ابرها و ستارگان را ببينيد.

طبيعت بكر و دست نخورده استان سمنان بسيار قابل توجه است، با سفر به شهر سمنان و پس از آن شهرستان‌هاي اطراف آن مانند شهميرزاد و مهديشهر مي‌توانيد دو آب و هواي متفاوت را در كمتر از 20 كيلومتر تجربه كنيد.

 سمنان را مي‌شود با غذاهاي محلي‌اش به خاطر سپرد. غذاهايي كه در آن برنج حرف اول را مي‌زند و در كنار آن شوري يا ترشي حضوري پر رنگ دارد. اگر به سمنان سفر كرديد حتما سبزي‌پلوي سمناني‌ها را با ترشي متكا نوش جان كنيد.

شهر سمنان جاذبه‌هاي طبيعي و گردشگري بسياري دارد كه از مهم‌ترين آنها مي‌شود به كوچه باغ‌هاي كويري سمنان كه بهشتي در دل كوير است، قلعه‌هاي سارو كه يكي از مهم ترين قلعه‌هاي دفاعي شرق ايران بوده، دروازه ارگ سمنان كه تزئينات آجركاري و كاشيكاري بي نظيري دارد، مسجد امام كه از مهم‌ترين و زيباترين بناهاي شهر به حساب مي‌آيد، موزه گرمابه پهنه كه 600 سال قدمت دارد،‌ كوير كوه سرخ و پرنده هماي سعادت، قلعه لاسگرد و گردنه رويايي آهوان اشاره كرد.

جاذبه هاي گردشگري عيد،سفر رفتن در عيد نوروز

شهر سمنان جاذبه‌هاي طبيعي و گردشگري بسياري دارد


مناطق گردشگري اين استان آنقدر زياد است كه يك روز براي سير و سياحت در آن كفاف نمي‌دهد اگر وقتي داشتيد تا بيش از يك روز اين شهر تاريخي و كويري را بشناسيد بد نيست كه به پارك ملي كوير، پارك علم و فناوري، تپه باستاني سنگ چخماق، گنبد زنگوله، مجموعه كاروانسراهاي تاريخي مياندشت، كاروانسراي قصر بهرام، كاروانسراي عباس آباد، جنگل ابر، باغ چشمه علي، جاذبه‌هاي گردشگري دامغان و  مجموعه تاريخي بسطام شاهرود نيز سري بزنيد.


مشهد، اولين مقصد سفرهاي نوروزي
مشهد نيازي به معرفي ندارد. حالا وقت آن رسيده تا سفرمان را متبرك به آستان مقدس امام هشتم حضرت علي بن موسي‌الرضا (ع) كنيم.

مشهد پس از تهران دومين كلان شهري است كه بيشترين گردشگر را از سراسر جهان به خود جذب مي‌كند. بر طبق آمارهاي رسمي‌مشهد سالانه پذيراي بيش از ۳۰ ميليون زائر از داخل و بيش از يك ميليون زائر از خارج كشور است.

بسياري از ايرانيان مشهد و حرم امام رضا(ع) را اولين مقصد سفر نوروزي خود قرار مي‌دهند و لحظه سال تحويل را در آنجا مي‌گذارنند. مشهد شايد تنها شهري باشد كه نبايد دغدغه‌اي براي يافتن مكان اقامت در آن داشت.

مشهد به واسطه موقعيتي كه در جذب گردشگر در كشور دارد بيشترين آمار مهمانسرا و هتل را به خود اختصاص داده است. مشهد است و يك شله؛ غذايي خاص مشهدي‌ها كه كمتر در خانه خود مشهدي‌ها طيخ مي‌شود اما براي گردشگران بسيار محبوب لست.

مهم‌ترين و اصلي‌ترين جاذبه اين شهر حرم مطهر امام رضا (ع) است‌ كه تقريبا اصلي ترين بخش سفر به مشهد را به خود اختصاص مي‌دهد، ولي علاوه بر آن مشهد جاذبه‌هاي گردشگري بسياري دارد كه بازديد از آن خالي از لطف نيست.

جاذبه هاي گردشگري عيد،سفر رفتن در عيد نوروز

 مهم‌ترين و اصلي‌ترين جاذبه اين شهر حرم مطهر امام رضا (ع) است‌


جاذبه‌هايي مثل  مجموعه سنگ بست كه قديمي‌ترين اثر معماري اسلامي‌بر جاي مانده در خراسان است، بناي هارونيه كه تنها بناي باقي مانده از شهر ويران شده توس‌ است، مدرسه دودر كه از زيباترين و اصيل‌ترين نمونه‌هاي معماري عصرتيموريان است، خانه تاريخي حاج ملك، آرامگاه نادرشاه، حمام مهدي قلي بيك و موزه مردم شناسي، مقبره پير پالاندوز، مسجد گوهرشاد، زادگاه فردوسي، بوستان هفت حوض، پارك وكيل آباد، مدرسه پري زاد، مسجد ۷۲ تن  و تفريحگاه كوه سنگي و ييلاق اخلمد و صدها مكان ديدني ديگر از جمله جاذبه‌هاي گردشگري اين شهر است.

اگر اهل خريد و گردش در پاساژهاي لوكس هستيد، مجتمع تجاري الماس شرق هم فال است و هم تماشا. علاوه بر آن مجتمع تجاري زيست خاور و پروما نيز يكي ديگر از بهترين مراكز خريد مشهد محسوب مي‌شود.


چهار بهار در چابهار
حالا وقت سفر به شهر‌هاي جنوب شرقي ايران رسيده؛ چابهار در استان سيستان و بلوچستان. شايد اين سفر يكي از لذت بخش ترين‌ها در طول سفرهاي نوروزي‌تان باشد. شهر چابهار يكي از محبوب‌ترين مكان‌هاي گردشگري ايران است كه به بهشت گمشده معروف است.

جاذبه هاي گردشگري عيد،سفر رفتن در عيد نوروز

شهر چابهار يكي از محبوب‌ترين مكان‌هاي گردشگري ايران است كه به بهشت گمشده معروف است


 اين شهر به به خاطر آب و هواي بهاري و معتدلش به «چهار بهار» شهرت دارد و يكي از مناطق آزاد هفت گانه ايران و تنها بندر اقيانوسي كشور به حساب مي‌آيد كه در مجاورت درياي عمان و اقيانوس هند قرار گرفته است. مردم چابهار هم مثل هر شهر و دياري غذاهاي محلي خاص خود را دارند. ماهي و خرما پايه‌هاي اصلي غذاهاي محلي چابهار را تشكيل مي‌دهند.

  خوراك خرما از مهم‌ترين خوراك‌هاي چابهار است كه اكثر رستوران‌هاي چابهار آن را مي‌پزند و به مشتريان خود مي‌فروشند.از آنجايي كه چابهار منطقه آزاد تجاري است، بازارها و مراكز تجاري يكي از جاذبه‌هاي ويژه اين بندر محسوب مي‌شوند.

 حتما سري به بازارهاي پرديس، صالحيار، صدف، فردوس و تيس كه از پر رونق‌ترين بازارهاي اين شهر هستند بزنيد. اين بازارها بسيار شبيه به مراكز خريد كيش ساخته شده‌اند و مي‌توانند جايگزيني خوب براي كساني باشد كه پول وشرايط مناسبي براي سفر به اين جزاير ندارند. از سوغاتي‌هاي معروف چابهار مي‌شود به صنايع دستي و نان‌هاي محلي اشاره كرد.

 همچنين پديده موج فشان دريا كه ارتفاعش در فصل بادهاي موسمي‌به ۲۰ متر مي‌رسد، تپه‌هاي گل فشان كه يكي از شگفت‌انگيزترين پديده‌هاي ژئوتوريسم است و يكي از پديده‌هاي نادر زمين شناسي در دنيا به حساب مي‌آيد، رودخانه باهو كلات و گاندو كه زيستگاه تمساح پوزه كوتاه، از نادرترين انواع تمساح در جهان است و تالاب صورتي رنگ ليپار كه يكي از پنج چشمه رنگي جهان است، جاذبه‌هاي گردشگري چابهار را تشكيل مي‌دهند.

اگر اهل داستان‌هاي ترسناك و خيالي هستيد بد نيست كه سري به كوه‌هاي تاريخي شهبازبند و گورستان جن در روستاي تاريخي تيس بزنيد. ديدن ساختمان تلگرافخانه انگليسي‌ها،  قلعه پرتغالي‌ها، درختان انجير معابد، اسكله كنارك و ساحل صخره‌اي پزم نيز خالي از لطف نيست.

 

ستاره دنباله دار را در آسمان كرمان ببينيد
حالا كه سفر ما را با مناطق كويري آشنا كرد بد نيست كه از شهر كرمان ديدن كنيم و با جاذبه‌هاي گردشگري آن آشنا شويم. كرمان، يكي از كلان شهرها و مركز پهناورترين استان ايران است. كرمان سابقه زيادي در تاريخ كشور دارد و به واسطه پايتخت بودنش در دوران زنديه آثار تاريخي و فرهنگي بي شماري دارد.

 آتشكده آناهيتا (قلعه دختر)، كه قديمي‌ترين اثر تاريخي كرمان به حساب مي‌آيد، بازار كرمان، كه شهرت جهاني دارد و طولاني‌ترين راسته بازار ايران شناخته مي‌شود، كاروانسراي وكيل، كه جزو بزرگ‌ترين كاروانسراهاي جهان است، موزه مردم شناسي زرتشتيان، كه تنها موزه زرتشتيان در ايران است، ‌ گنبد جبليه، كه بر اساس افسانه‌اي از ملات شير شتر ساخته شده، دره سختي، كه از منحصر به‌فردترين دره‌هاي ايران است، حمام گنجعلي خان، مسجد 200 ساله ملك و يخدان مويدي بخشي از آثار تاريخي و مكان‌هاي گردشگري شهر محسوب مي‌شوند. سوغاتي‌هاي كرمان هم كه براي همه آشناست، زيره، قالي كرمان و كلمپه از بهترين ومحبوب‌ترين سوغاتي‌هاي اين شهر هستند.

جاذبه هاي گردشگري عيد،سفر رفتن در عيد نوروز

 كرمان، يكي از كلان شهرها و مركز پهناورترين استان ايران است


 اگر شما يكي از كساني هستيد كه علاقه به كوير گردي داريد اين بهترين فرصت است. دشت لوت در استان كرمان يكي از جاذبه‌هاي «استرونوميك توريسم» يا گردشگري ستاره شناسي است. اما بايد بسيار مراقب باشيد چرا كه دشت لوت بسيار گرم است و در بين سال‌هاي 2002 تا 2009 گرم‌ترين نقطه جهان شناخته شده است. بنابراين بايد تجهيزات كافي با خود به همراه داشته باشيد.


دومين شهر تاريخي جهان
شايد باورتان نشود اما بايد اين را بدانيد كه قرار است پا در دومين شهر تاريخي جهان بگذاريد. يزد بعد از ونيز در كشور ايتاليا دومين شهر تاريخي جهان است. يزد به شهر خشتي معروف است. به حتم دليل اين نامگذاري به سبب خانه‌هاي خشتي بادگير دار اين شهر است كه براي دور ماندن از گرماي هميشگي يزد به دست معماران ساخته شده است.

 از مكان‌هاي ديدني استان و شهر يزد كه نبايد آنها را از دست داد، مي‌توان به آتشكده بهرام كه آتش درونش بيش از 1500 ساله روشن مانده، باغ دولت آباد كه بلندترين بادگير خشتي دنياست، سرو ابركوه كه پيرترين جاندار زنده‌ جهان است، مسجدجامع، ميدان اميرچخماق، موزه آب، حمام خان، برج خاموشان، موزه قصر آينه و روشنايي و قنات زارچ  كه طولاني‌ترين قنات ايران شناخته مي‌شود، اشاره كرد. هنگام عزيمت به شهرهاي ديگر حتما طرفدارترين سوغات يعني قطاب و باقلواي يزدي‌ها را فراموش نكنيد.

جاذبه هاي گردشگري عيد،سفر رفتن در عيد نوروز

 يزد بعد از ونيز در كشور ايتاليا دومين شهر تاريخي جهان است


شيراز شهر عشاق هنر و ادب
فال مي‌گيريم. حافظ قرعه را اين بار به نام شيراز، شهر عشاق زده است. خيلي‌ها معتقدند كه شيراز نگين شهر‌هاي توريستي ايران است. شيراز هرچند زيبا و تاريخي است اما شهرتش را بيشتر وام دار  سعدي و حافظ اين دو شاعر بزرگ ايراني است.

مسجد نصيرالملك، مسجد قديمي‌كه مسجد هزار رنگ لقب گرفته، ارگ كريمخاني كه يكي از خاص‌ترين و زيباترين بناهاي تاريخي اين شهر است، باغ ارم كه با سروهاي سر به فلك كشيده اش يكي از زيباترين باغ‌هاي ايران محسوب مي‌شود، درياچه مهارلو كه در هر فصل به يك رنگ در مي‌آيد و شاهچراغ كه مهم‌ترين جاذبه مذهبي شهر شيراز است، از جمله مكان‌هاي گردشگري و تاريخي اين شهر است.

جاذبه هاي گردشگري عيد،سفر رفتن در عيد نوروز

شيراز نگين شهر‌هاي توريستي ايران است


علاوه بر اين ديدن بازار وكيل، خانه زينت الملوك، ‌باغ جهان نما، حافظيه، آرامگاه سعدي، باغ عفيف آباد، سراي مشير، ‌دروازه قرآن، عمارت شاپوري و نارنجستان قوام خالي از لطف نيست. اگر سري به شيراز زديد حتما فالوده اصل شيراز و كلم پلو شيرازي را امتحان كنيد و با چرخي در بازار وكيل بزنيد و براي آنهايي كه دوست‌شان داريد يك سوغاتي كوچك بخريد. 


شهر سمبوسه و فلافل
حالا وقتش رسيده  تا فرمان ماشين را به سمت اهواز بچرخانيد. اهواز دومين شهر گرم ايران است و به خاطر پنج پل تاريخي‌اش به آن شهر پل‌ها لقب داده‌اند.

 رودخانه كارون يكي از مهم‌ترين مناطق گردشگري اين شهر است كه به اهواز حيات و زندگي مي‌بخشد. رودخانه كارون،‌ پرآب‌ترين و طولاني‌ترين رود ايران است، اما متاسفانه در چند سال اخير حياتش مورد تهديد قرار گرفته و آلودگي به يكي از مشكلات اساسي آن تبديل شده است.

جاذبه هاي گردشگري عيد،سفر رفتن در عيد نوروز

 رودخانه كارون يكي از رودخانه‌هايي است كه نامش در سنگ نوشته‌هاي باستاني برده شده است


 رودخانه كارون يكي از رودخانه‌هايي است كه نامش در سنگ نوشته‌هاي باستاني برده شده است و از آن به عنوان زادگاه اولين تمدن‌هاي بشري ياد مي‌شود. پل سياه؛ قديمي‌ترين پل اهواز و تنها پلي كه راه ريلي قطار از روي آن مي‌گذرد،‌ پل سفيد، اولين پل معلق در ايران، آبشار اهواز، طولاني ترين و قشنگ ترين آبشار مصنوعي خاورميانه‌، عمارت سه گوش و سراي معين التجار از مكان‌هاي تاريخي و ديدني شهر اهواز است.

 يكي ديگر از جاذبه‌هاي گردشگري كه بخش عظيمي‌از توريست‌ها را به خود جذب مي‌كند بازار معروف فلافل اهواز است كه فلافل‌هاي بي نظيري دارد. فلافل و سمبوسه يكي از غذاهاي محلي محبوب اهوازي‌هاست.


 سياحت در شلوغ‌ترين شهر توريستي ايران
حالا وقت آن است كه آخرين روزهاي نوروز را در يك شهر مركزي و خوش آب و هوا سپري كنيد و  اهواز را به مقصد اصفهان ترك كنيد. براي رسيدن به اصفهان بايد از شهركرد عبور كنيد. مي‌توانيد ساعاتي را در شهركرد بگذرانيد و از طبيعت آنجا لذت ببريد. پس از پشت سر گذاشتن شهركرد اصفهان چشم انتظار شماست.

 اصفهان يك شهر فرهنگي و تاريخي است كه بعد از مشهد دومين شهر گردشگرپذير ايران به حساب مي‌آيد. اصفهان به واسطه نقش و نگارهاي فيروزه‌اي رنگ گنبدهاي مساجدش، نگين فيروزه‌اي  جهان لقب گرفته و نصف جهان خطابش مي‌كنند.

 اصفهان به سبب قرار گرفتن در مركزي‌ترين ناحيه ايران آب و هوايي گرم و خشك دارد بنابراين بهترين زمان براي سفر به اين شهر باستاني نيمه‌هاي فصل بهار است كه هوايي مطبوع و پاكي دارد اما شايد آن چيزي كه كمي براي شما آزار دهنده باشد شلوغي و ترافيك هايي است كه به واسطه هجوم مسافران نوروزي در اصفهان ايجاد شده است كه البته آن هم به لذت قدم زدن در ميدان نقش جهان اصفهان مي‌ارزد.

جاذبه هاي گردشگري عيد،سفر رفتن در عيد نوروز

اصفهان يك شهر فرهنگي و تاريخي است كه بعد از مشهد دومين شهر گردشگرپذير ايران به حساب مي‌آيد

 
هر گوشه از شهر باستاني اصفهان يك جاذبه براي گردشگري است با وجود اين اما سي و سه پل، يكي‌ از شاهكارهاي‌ معماري‌ و پل‌ سازي‌ ايران‌ و جهان، زاينده رود مهم‌ترين‌ رودخانه‌ مركز فلات‌ ايران، عمارت‌ عالي‌قاپو، نمونه ‌منحصربه ‌‌فردي‌ از معماري‌ كاخ‌هاي‌ عهد صفويه، آتشگاه‌ كوه‌ سنگي، كهن‌ترين‌ ميراث‌ باقي‌ مانده‌ تاريخي‌ اصفهان، منار جنبان‌، مشهورترين مناره متحرك جهان، ميدان نقش جهان يكي از بزرگ‌ترين ميدان‌هاي دنيا، پل‌ خواجو (شاهي‌)، كاخ‌ چهل‌ ستون‌، هشت بهشت، كوه صفه، باغ پرندگان، مسجد شيخ لطف الله و كليساي وانك از جمله جاذبه‌هاي مهم گردشگري در اصفهان محسوب مي‌شوند.

اگر عاشق هنر و صنايع دستي هستيد بازار اصفهان بهترين مكان براي سير و سياحت است تا در خلال تماشاي يك اثر تاريخي به مقصود خود برسيد. هرچند گردش و تماشاي اصفهان گشنگي و تشنگي نمي‌شناسد اما اگر خواستيد دلي از عزا در بياوريد حتما برياني اصفهان را تجربه كنيد و طعم بي نظير آن را بچشيد.

 

  منبع:

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد