مسجد صورتي

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

مسجد صورتي

مسجد صورتي

,جاهاي ديدني شيراز,زيباترين مسجد ايران,مسجد صورتي ايران,[categoriy]

جاهاي ديدني شيراز,زيباترين مسجد ايران,مسجد صورتي ايران,مسجد نصيرالملك شيراز,معماري مساجد,معماري مسجد نصيرالملك,كاشيكاري هاي مسجد نصير الملك,جالب، ديدني و سرگرم كننده,علمي و دانستني ها

آكاايران: مسجد صورتي

مسجد نصير الملك معروف ترين مسجد تاريخي شيراز و زيباترين مسجد ايران است. اين مسجد يكي از زيباترين مساجد جهان و بي شك خاص ترين آنهاست. حتي اسم آن نيز گوياي اين مسئله است… مسجد صورتي. حتما شما هم با من موافقيد كه انتخاب نام صورتي براي يك مسجد تا چه اندازه  مي تواند تعجب برانگيز باشد و حتما گوياي يك چيز خاص در آن مسجد است… چيزي كه اين مسجد را با همه مساجد ديگر متفاوت كرده و باعث شده سايت ها و مجلات خارجي در موردش بگويند و بنويسند جزو مكانهاي ديدني پر بازديد شيراز قرار گيرد و حتما در ليست جاهايي كه هر توريستي كه به شيراز مي آيد وجود دارد.

به گزارش آكاايران در مورد نقشه ي اين ساختمان بايد بگوييم كه چيزي فراتر از خيلي از مساجد قديمي ايران ندارد. اما آن چيزي كه اين مسجد را از همه ي مساجد ايران و چه بسا از همه ي مساجد جهان سر مي كند، تلفيق سادگي و پيچيدگي است. اين را در همه جاي بنا مي توانيد ببينيد. بازي با نور و رنگ و تلفيق سادگي و پيچيدگي در همه جاي بنا قابل رؤيت است. طرح هايي كه با خوش ذوقي معمارانه ي خدا گونه اي از طرح، رنگ، و كاشي كه در نقشه اي با دسترسي ساده در مسجد را ساخته اند.

,جاهاي ديدني شيراز,زيباترين مسجد ايران,مسجد صورتي ايران,[categoriy]

كاشيكاريهاي اين مسجد يكي از كم نظير ترينهاست. مسجد نصيرالملك از ديدگاه كاشي كاري ارزنده ترين مسجد ايران و از ديدگاه ساختمان سازي به ويژه كاشيكاري و مقرنس بيمانند است . در مورد كاشيكاري هاي اين مسجد بسيار مي توان نوشت. كه البته دكتر علي اسد پور دكتراي معماري منظر دانشگاه علم و صنعت ايران اين كار را كرده است. او تا كنون مقالات پژوهشي زيادي در مورد كاشيكاري هاي منظره پردازانه مسجد نصير الملك شيراز نوشته است.

,جاهاي ديدني شيراز,زيباترين مسجد ايران,مسجد صورتي ايران,[categoriy]

نكته ي قابل توجه ديگر در مورد اين مسجد، ديد زيباشناسانه ي معمار در استفاده از نور و رنگ است. در ايوان غربي اين مسجد در مقابل طلوع خورشيد پنجره هاي سنتي بزرگ با شيشه هاي رنگي قرار داده شده كه با تابيدن نور خورشيد و عبور از آنها صحنه ي فوق العاده اي را بر روي كف ايجاد مي كند. در واقع هر بار كه خورشيد طلوع ميكند شبستان غربي با نور و رنگ نقاشي مي شود و تا زماني كه خورشيد بر وجح شرقي اين شبستان مي تابد ادامه مي يابد. در كف اين شبستان از كاشي هاي مربعي فيروزه اي استفاده شده كه حالت آسمان را در كف اين مسجد تداعي مي كند و تلالؤ نورهاي رنگي در كاشي هاي كف و بازتابش رنگهاي فوق العاده زيبا در كاشي هاي فيروزه اي كف، حالتي روحاني را براي شبستان ايجاد مي كند.

,جاهاي ديدني شيراز,زيباترين مسجد ايران,مسجد صورتي ايران,[categoriy]

معمار اين مسجد با استفاده از نور و رنگ و صد البته كاشي و آجر، به زيبايي هرچه تمام تر، حالت روحاني مسجد را نشان داده است. راهرو ورودي با پيچي ۹۰ درجه، سر ستونها، آجرنما ها، كاشي كاري ها، سردر محراب، كاشي هاي فيروزه اي كف و … همه و همه دقيقا براي همين منظور طراحي شده اند.

,جاهاي ديدني شيراز,زيباترين مسجد ايران,مسجد صورتي ايران,[categoriy]

شايد راهرو ورودي با پيچ ۹۰ برايتان گنگ باشد كه چطور قرار است حالت روحاني را به بيننده القا كند.اما اساس كار به اين صورت است كه در قسمت راهرو ورودي مسجد پيچي ۹۰ درجه ايجاد شده تا هنگام ورود به مسجد تاريكي مختصري ايجاد شود و پس از گذر از پيچ نور حيات مركزي مسجد تلنگري را به بيننده بزند.(ايجاد يك فضاي نوراني با قرار دادن چشم در محوطه اي تاريك) درواقع شايد شما اين نكته را ندانيد. اما چشم شما آن را ميبيند و مغز شما با ديدن آن حالتي روحاني را احساس مي كند. كه البته معمار هم اصراري ندارد كهاين موضوع را بدانيم او فقط به ما القا مي كند.

,جاهاي ديدني شيراز,زيباترين مسجد ايران,مسجد صورتي ايران,[categoriy]

اين بنا به دستور ميرزا حسن علي خان ملقب به نصيرالملك، كه از اعيان و اشراف شيراز بود، ساخته شد. معماري آن كار محمد حسن معمار بوده است. مدت ساخت آن حدود ۱۲ سال و از سال ۱۲۵۵ تا ۱۲۶۷ خورشيدي به طول انجاميده است. مسجد از لحاظ جغرافيايي در محله گود عربان واقع در جنوب خيابان لطفعلي خان زند و در نزديكي شاه چراغ و در كوچهٔ نصير الملك است.مساحت اين مسجد ۲۸۹۰ متر مربع و زير بناي ان ۲۲۱۶ متر مربع است در اين مسجد ازشيشه هاي رنگي استفاده شده به همين علت آن را مسجد صورتي ايران نيز مي گويند. مسجد يك سر در ورودي دارد و دو ورودي ديگر ان به كوچهٔ جنوبي و مسجد و به امامزادهٔ جنب آن مرتبط مي باشد. ورودي اصلي مسجد از كاشي هفت رنگ با تزيينات فراواني از گل سرخ گل زنبق شيراز است.

در دالان شمالي سنگ نوشته اي وجود دارد كه شعر زير از سعدي بر روي آن حك شده است:

غرض نقشي است كز ما باز ماند      كه هستي را نمي بينم بقايي

مگر صاحبدلي روزي به رحمت         كند در حق استادان دعايي

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد