نژاد ايراني در خطر ابتلا به اين بيماري است!

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

نژاد ايراني در خطر ابتلا به اين بيماري است!

يك فوق تخصص غدد داخلي و متابوليسم با اشاره به تاثير نوع نژاد در ابتلا به ديابت نوع دو، اظهار كرد: نژادهاي غير سفيد پوست كه نژاد ايراني را هم شامل مي‌شود در معرض خطر ابتلا به اين بيماري قرار دارند.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران جوان، دكتر كارون شاه‌ابراهيمي ديابت را بيماري متابوليكي شايع دانست و اظهار كرد: متاسفانه در حال حاضر حدود پنج ميليون ايراني مبتلا به اين بيماري هستند.

وي افزود: اين تعداد بيمار در حاليست كه برآورد مي‌شود نزديك به يك سوم اين تعداد يعني حدود 1.5 تا دو ميليون نفر ديگر هم باشند كه از بيماري خود اطلاع ندارند. ديابت، نوعي اختلال در متابوليسم قندها، چربي‌ها و كربوهيدرات‌هاست. اين بيماري به دو صورت نوع يك و دو وجود دارد.

اين فوق تخصص غدد، ديابت نوع يك را نوعي بيماري خود ايمني عنوان كرد و افزود: در اين بيماري به علت ناشناخته‌اي سلول‌هاي ترشح كننده انسولين از بين مي‌روند و فرد براي كنترل قند خون خود نيازمند تزريق انسولين مي‌شود.

شاه ابراهيمي ديابت نوع دو را نيز شايع‌ترين نوع ديابت دانست و عنوان كرد: بيش از 90 درصد موارد بيماري ديابت از ديابت نوع دو است كه ابتلا به آن علاوه بر زمينه‌هاي ارثي، با نوع تغذيه و ميزان تحرك هم ارتباط مستقيمي دارد.

وي اظهار كرد: اين نوع ديابت عمدتا از سن 40 تا 45 سالگي به بعد بروز پيدا مي‌كند كه متاسفانه در حال حاضر با توجه به افزايش بي‌تحركي در جامعه و از طرفي افزايش مصرف كالري، شاهد بروز اين بيماري در سنين پايين‌تر هستيم.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه چاقي، بي‌تحركي، فشار خون بالا و چربي خون را از جمله ريسك فاكتورهاي اين بيماري عنوان كرد و افزود: همچنين در زناني كه نوزاداني با وزن چهار كيلو به بالا به دنيا آورده‌اند، يا تخمدان پلي كيستيك داشته يا سابقه ديابت بارداري داشته‌اند نيز احتمال ابتلا به اين نوع ديابت بالاست.

وي همچنين ارث را يكي از عوامل موثر در ابتلا به اين بيماري عنوان كرد و افزود: افرادي كه يكي از بستگان درجه يك آنها مبتلا به ديابت هستند، در معرض خطر ابتلا به اين بيماري قرار دارند.

شاه‌ابراهيمي، ديابت را شايع‌ترين علت قطع عضو غيرتصادفي و نيز شايع‌ترين علت كوري و كاهش ديد در دنيا عنوان كرد و افزود: عوارض ديابت بسيار خطرناك است و چنانچه اين بيماري كنترل نشود، مي‌تواند عواقب جبران ناپذيري براي فرد داشته باشد.

اين فوق تخصص غدد با بيان اينكه در افراد مبتلا به هر دو نوع ديابت با رعايت رژيم غذايي و مصرف مناسب دارو هيچگاه كنترل قند به وضعيت نرمال نخواهد رسيد، گفت: مهم آن است كه با دارو، رژيم و داشتن تحرك مي‌توان تا حد زيادي از عوارض ديابت پيشگيري كرد و زندگي عادي داشت.

شاه‌ابراهيمي، تشخيص به موقع و مصرف دارو را در كنترل بيماري ديابت بسيار موثر دانست و اظهار كرد: در همين راستا توصيه مي‌شود افرادي كه ريسك فاكتورهاي ابتلا به اين بيماري را دارند از سنين جواني حتما هر ساله آزمايش تشخيص ديابت دهند. افرادي هم كه ريسك فاكتورهاي خطر ديابت را ندارند نيز از 40 سالگي هر دو تا سه سال يكبار آزمايش تشخيص ديابت دهند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد