«ابيانه» روستاي منحصر به‌فردي كه آئين‌هاي محرم در آن ديدني است+تصاوير

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

«ابيانه» روستاي منحصر به‌فردي كه آئين‌هاي محرم در آن ديدني است+تصاوير

نسخه چاپيارسال به دوستان
فارس گزارش مي‌دهد
«ابيانه» روستاي منحصر به‌فردي كه آئين‌هاي محرم در آن ديدني است+تصاوير

با آغاز محرم در همه شهرها و روستاها مراسم باشكوهي برپا مي‌شود كه در اين ميان مي‌توان گفت «ابيانه» يكي از روستاهاي منحصر به‌فردي است كه آئين‌هاي محرم در آن ديدني است.

خبرگزاري فارس: «ابيانه» روستاي منحصر به‌فردي كه آئين‌هاي محرم در آن ديدني است+تصاوير

به گزارش خبرگزاري فارس از نطنز، هم‌زمان با نزديك شدن به ايام محرم، جوانان روستاي ابيانه خود را براي برگزاري هر چه باشكوه‌تر مراسم عزاداري حضرت اباعبدالله الحسين (ع) آماده مي‌كنند و از چند روز زودتر به روستاي زادگاه خويش رفته تا با آماده‌سازي مساجد و حسينيه‌ها و تهيه وسايل و مقدمات برگزاري اين مراسم سهم خود را در اداي احترام به سرور و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين (ع) به‌جاي آورند.

در روزهاي تاسوعا افراد به ابيانه آمده و اهالي در روستا دور هم جمع مي‌شوند تا در برگزاري مراسم تاسوعا و عاشوراي حسيني حضور يابند و اكثر جوانان و كودكان نيز در اين مراسم شركت مي‌كنند. در اين روزها علاوه بر اهالي روستا، افرادي از ديگر نقاط كشور به اين روستا مي‌آيند.

مجموعه مراسم روزهاي تاسوعا و عاشورا در اين روستا از مراسم و آداب متنوعي برخوردار است كه عبارت‌اند از مراسم جغجغه، نخل‌گرداني، زنجيرزني و سينه‌زني و ... كه در روز تاسوعا و عاشورا توسط اهالي روستا برگزار مي‌شود.

براي جويا شدن از حال و هواي محرم در روستاي زيباي ابيانه به سراغ محمد عادلي دهيار اين روستا رفتيم و با او در اين خصوص به گفت‌و‌گو پرداختيم.

عادلي در اين رابطه گفت: مراسم نخل‌گرداني در دو روز به‌صورت جداگانه و در دو مسير كاملاً مجزا داخل محلات انجام مي‌شود.

وي افزود: نخل به‌مثابه پيكر مطهر حضرت امام حسين (ع) است كه تفاوت آن با ديگر نخل‌هاي ايران سوار شدن يك نفر بر روي نخل است و اين فرد موروثي نخل مي‌شود و مشخص است 30 سال ديگر نيز چه كسي از چه طايفه‌اي بايستي اين عمل را انجام دهد و همين فرد غروب عاشورا نيز عزاداران را اطعام مي‌نمايد و علت سوار شدن نيز به دليل كوچه‌هاي تنگ روستا است تا نخل به ديوار منازل برخورد ننمايد.

دهيار ابيانه تأكيد كرد: اگر به منزلي نخل برخورد نمايد گوسفندي را صاحب‌ منزل قرباني نذر نموده و نخل كه ابتدا بدون لباس است ابتدا توسط باباي نخل كه طايفه مشخصي هستند لباسي پوشانده مي‌شود و زيورآلات نخل كه نذورات طول تاريخ نخل است را آويزان مي‌نمايند كه ارزش تاريخي دارند و از جنس نقره و زيورآلات سنتي ابيانه است.

عادلي تصريح كرد: جالب است كساني كه دستك‌هاي زير نخل را نيز مي‌گيرند از طايفه معلوم و موروثي است و هر طايفه‌اي دستك نخل خود را مي‌داند.

وي عنوان كرد: نذورات نخل شامل زيورآلات و پارچه‌هاي قيمتي و چادرشب‌هاي ابريشمي به‌واسطه برآورده شدن حاجات در طول تاريخ نخل جمع شده است و وظيفه طايفه باباي نخل نگهداري از آن‌هاست و جالب اينكه محل نگهداري نخل حسينيه است و براي هر دو نخل به اين نام ساخته ‌شده كه قدمت تاريخي دارند و در هيچ جاي ايران كه نخل‌گرداني دارند؛ حسينيه‌اي به نام حسينيه نخل نيست.

دهيار ابيانه با اشاره به اينكه روز تاسوعا نخل توقف ندارد و در حال گردش است بيان كرد: برخلاف اطلاع‌رساني كه تاكنون شده است ابيانه هر دو روز نخل‌گرداني دارد و اگر روز عاشورا مردم تجمع كنند، موجب كندي مراسم مي‌شود.

عادلي افزود: مسير نخل‌ها در طول تاريخ هيچ‌گونه تغيير نداشته و نخل «هرده» از كوچه چشمه بعد از نماز ظهر عبور مي‌كند كه به دليل شيب كوه، مراسم به اوج خود مي‌رسد.

وي ادامه داد: اين نمادي است از همبستگي كه علاوه بر پايه و دستك‌داران نخل در محله چشمه، طناب‌هاي بلندي هم به جلوي نخل بسته مي‌شود و ديگر اهالي از كوه مي‌كشند تا نخل سقوط نكند و محل نخست نخل‌گرداني نخل «برازه» كوچه علي صادق است كه از كوچه سنگ با شيب شديد پايين مي‌آيد.

دهيار ابيانه افزود: شب تاسوعا و صبح عاشورا نيز افرادي كه عزادار اقوام خود هستند (يعني كساني كه از عاشوراي پارسال تا امسال فوت كرده‌اند) درب منزل متوفي تجمع نموده، فرش دستباف پهن و منقل آتش در هر فصلي روشن مي‌نمايند و اهالي با حضور در سر منقل فاتحه‌خواني مي‌نمايند. شب عاشورا مراسم همخواني در مسجد انجام مي‌شود و حزن‌انگيز و زيباست.

عادلي ادامه داد: اما از جمله مراسم بي‌ريا و حزن‌انگيز مراسم طلوع‌خواني است كه صبح عاشورا از ساعت‌ها قبل از اذان صبح شروع و تا طلوع آفتاب پايان مي‌يابد.

وي اظهار كرد: بعد از طلوع‌خواني صبح عاشورا حدود ساعت 8 صبح نخل‌گرداني در دو محله شروع و نخل محله به محله در مكان‌هاي مشخص توقف دارد و انجام نذورات پاي نخل (از جمله نان زرد) ديدني است و نماز ظهر عاشورا نيز در توقف‌گاه چشمه انجام‌ شده و عصر پس از بازگردان نخل هيئت مذهبي حركت مي‌نمايد.

گفتني است در اين دو روز جمعيتي حدود چهار هزار نفر از ابيانه‌اي‌هاي مقيم تهران و ديگر شهرها و كشورها به محل مي‌آيند و به عزاداري مي‌پردازند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد