كودكان را باخطرات فضاي مجازي آشنا كنيد

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

كودكان را باخطرات فضاي مجازي آشنا كنيد

بهتر است رايانه و لپ تاپ را در محل هاي شلوغ خانه نگهداري كنيد و به كودكان اجازه استفاده از آنها را در اتاق و محل هاي خصوصي شان ندهيد.
 كودكان بايد ياد بگيرند كه به پرسش نامه ها، مسابقات و هداياي رايگان در شبكه هاي اجتماعي اعتماد نكرده و ابتدا موضوع را با والدين خود در ميان بگذارند. 
 
در هنگام كار با شبكه هاي اجتماعي بسيار پيش مي آيد كه پيشنهاد شركت در يك پرسش نامه، مسابقه و غيره به صورت بالاپر (Popup) يا به صورت پيام هاي تبليغاتي در شبكه هاي اجتماعي تحت موبايل ظاهر شده و از كاربر خواسته مي شود كه در آنها شركت كند.
 
هر چند كه بسياري از اين پيشنهادات، سالم بوده و از طريق خود شبكه اجتماعي يا شركاي شخص سوم قابل اطمينان آن صورت مي گيرد، اما بعضي مواقع نيز توسط مهاجمان حوزه مهندسي اجتماعي با انگيزه هاي سوء مانند دزديدن مشخصات، جعل حساب كاربري و غيره ارائه مي شود.
 
معمولا براي اغواي كاربران به قبول اين پيشنهادات، از هداياي مختلف و قول شركت در قرعه كشي استفاده مي شود، به طوري كه بسياري از كاربران بزرگسال نيز فريب خورده و در دام حمله گرفتار مي شوند.

در اين ميان كودكان حساس تر هستند و امكان فريب خوردن آنها بسيار بيشتر است؛ لذا سعي كنيد به كودكان خود ياد دهيد كه از اينگونه پرسش نامه ها، مسابقات و هدايا حتي اگر توسط يكي از دوستان نزديكشان براي آنها ارسال شده، پرهيز كنند يا در صورت علاقه زياد به شركت در آنها، ابتدا موضوع را با والدين در ميان بگذارند.

** به كودكان اجازه استفاده از رايانه را در محل هاي خصوصي خانه ندهيد

بهتر است رايانه و لپ تاپ را در محل هاي شلوغ خانه نگهداري كنيد و به كودكان اجازه استفاده از آنها را در اتاق و محل هاي خصوصي شان ندهيد.

بهتر است رايانه، لپ تاپ و ساير دستگاه هائي كه قابليت اتصال به اينترنت دارند را در محل هاي عمومي خانه همچون پذيرايي و آشپزخانه كه محل رفت و آمد اعضاي خانواده است، قرار دهيد.

اين كار سبب نظارت شما و ديگران بر فعاليت هاي مجازي كودكان خواهد شد. بهتر است خودتان نيز از بردن اينگونه دستگاه ها به اتاق و محيط خصوصي خودداري كنيد و در محل هاي عمومي خانه از اين وسايل استفاده كنيد تا به كودكان احساس تبعيض القا نشود.

** مراقب تصاوير و مطالب ارسالي كودكان در شبكه هاي اجتماعي باشيد

مراقب تصاوير و مطالبي كه كودكانتان در شبكه هاي اجتماعي ارسال مي كنند باشيد. در يك فضاي مجازي ايده آل، كودكان هيچ تصويري از خود يا دوستانشان را بدون آگاهي والدين منتشر نمي كنند؛ اما در واقعيت اين گونه نيست.

كودكان ممكن است خواسته يا ناخواسته اقدام به انتشار محتوا و تصاوير در شبكه هاي اجتماعي و فضاي مجازي كنند؛ تصاويري كه ممكن است حريم خصوصي وي و حتي حريم خصوصي والدين را نيز به خطر بيندازند.

بنابراين لازم است كه همواره صفحات فرزندان خود در شبكه هاي اجتماعي را دنبال كرده و مطالبي كه منتشر مي كنند را پيگيري كنيد.



** الگوي مناسبي براي كودكان خود باشيد

كودكان به صورت ذاتي در بسياري موارد از شما تقليد مي كنند. سعي كنيد خودتان تا آنجا كه مي توانيد ملاحظات امنيتي و حفظ حريم خصوصي را رعايت كنيد.

خودبه خود، فرزندتان نيز متوجه اهميت اين موضوع شده و در فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي، از خود محافظت خواهند كرد.

** آشنائي كودكان با خطرات فضاي مجازي

در مورد خطرات فضاي مجازي و تاثيرات فعاليت هاي مجازي كودكان در زندگي و آينده با آنها صحبت كنيد

در فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي همه چيز ثبت و نگهداري مي شوند؛ تمامي تصاويري كه ارسال مي كنيم، وبگاه هائي كه مراجعه مي كنيم، مطالبي كه مي نويسيم و غيره. حتي اگر اطلاعات ارسالي خود در شبكه هاي اجتماعي را حذف كنيم، باز هم ممكن است توسط موتورهاي جست و جو ثبت و شاخص گذاري شده باشند.

فعاليت ها و اطلاعات ما در فضاي مجازي در واقع تاريخچه و شهرت ما را در اين فضا مي سازد. حالا تصور كنيد كه يك كودك كم سن ، از روي شيطنت و عدم آگاهي، در فضاي مجازي اقداماتي انجام دهد كه در تاريخچه و شهرت وي ثبت شود و حتي در زندگي آينده وي نيز تاثيرگذار باشد. لذا تا آنجا كه ممكن است، كودكان خود را در مورد اين موضوع و تبعاتي كه براي آن ها در پي خواهد داشت آگاه كنيد.

** سعي كنيد در مورد فناوري هاي جديد به روز باشيد

مطمئن باشيد كودكان شما خيلي سريع با فناوري هاي جديد خو گرفته و با تمامي جنبه هاي آن آشنا مي شوند. شما بايد سريع تر از آنها (يا حداقل همگام با آنها) اين فناوري ها را فرا گيريد.

اين كار دو مزيت اساسي دارد. اول اينكه باعث مي شود راحت تر بتوانيد فعاليت هاي فرزند خود در شبكه هاي اجتماعي و فضاي مجازي را دنبال كرده و بر آن نظارت كنيد. دوم اينكه اين كار باعث ارتباط نزديك تر شما و فرزندانتان شده و براي آنها آرامش بيشتري ايجاد خواهد كرد تا فعاليت ها و تجربياتشان در فضاي مجازي را با شما به اشتراك بگذارند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد